Driveplikt og utleie av jord

Reglene om driveplikt gjelder alle eiere av jordbruksareal. Etter jordlova § 8 har eiere av eiendom med jordbruksareal driveplikt i hele eiertiden. Det gjelder alle som eier en slik eiendom etter 1. juli 2019. Driveplikten kan oppfylles ved at eieren driver selv eller leier ut eiendommen til noen andre som driver den. I sameier har hver enkelt sameier driveplikt.

For hvilke eiendommer gjelder driveplikt?

Jordbruksareal er fulldyrka jord, overflatedyrka jord og innmarksbeite. hvis eiendommen har slikt areal, er det driveplikt på den, uansett hvor stort arealet er. Driveplikten varar gjennom hele eiertiden, fra du blir eier til du overdrar eiendommen til noen andre. Driveplikten gjelder ikke skog, for skog gjelder skogbrukloven. Klikk her for å lese skogbrukloven.

Hvordan oppfylle driveplikten?

Driveplikta kan oppfylles på to måter - personlig oppfylling og oppfylling ved å leie bort eiendommen. Innen 1 år fra man tar over eiendommen må eieren bestemme seg for om han ønsker å drive jorda selv, eller om oppfylle driveplikten ved å leie bort.

Bortleie av eiendommen

Jorda må leies bort minst 10 år om gangen. Avtalen om bortleie må være skriftlig og ikke mulig å si opp fra eieren sin side, i tillegg må den føre til driftsmessige gode løsninger. Avtaler som ikke oppfyller disse kravene, kan ikke gjøres gjeldene mellom partene eller overfor myndighetene. Når avtalen er inngått, skal eier sende kopi av avtalen til kommunen. Hvis du er i tvil om bortleieavtalen tilfredsstiller lovkravene, kan du henvende deg til kommunen på forhånd. Selv om avtalen ikke er mulig å si opp fra eier sin side, kan eier heve avtalen dersom leier misligholder avtalen.

Søke om fritak fra driveplikten

Det kan søkes om fritak fra driveplikten, søknaden skal sendes til kommunen per post eller mail; post@tysver.kommune.no

Ved en avgjørelse på en søknad om fritak skal det legges vekt på hvor viktig det er å holde jordbruksarealet i hevd, arealet på eiendommen, avkastningsevnen og om det er bruk for jordbruksarealet som tilleggsjord i området. Det skal også legges vekt på søkeren sin livssituasjon. Kommunen kan lempe på kravene til lengden på avtalen og at avtalen må innebærer en driftsmessig god løsning.

Konsekvenser ved å ikke overholde driveplikten

Hvis eieren ikke driver jordbruksarealet selv, ikke leier bort jorda eller bortleieavtalen fører til driftsmessige uheldige løsninger, kan kommunen pålegge eier å leie bort jorda for minst 10 år. Det kan også gis pålegg om skogplanting eller andre tiltak i hensyn til kulturlandskapet. Kommunen kan be Statsforvalteren ilegge eieren tvangsgebyr om ikke driveplikten overholdes.

Jordleiepriser og eksempel på jordleieavtale

Landbrukskontoret
E-post

Vi er tilgjengelige for besøk og telefonsamtaler hver dag fra kl. 12:00 - 15:00.

Besøk bør avtales på forhånd.

Adelheid Eikje
fagansvarlig landbruk