Bekymret for et barn eller en ungdom?

Det er viktig at du melder til barnevernet hvis du er bekymret for et barn. Meldingen fra deg kan være viktig for barnet eller ungdommen dette gjelder. Barn og ungdom kan også selv ta kontakt med barnevernet.

Hvordan sende bekymringsmelding?

Er bekymringen akutt?

Ring barnevernstjenesten
i Tysvær kommune,
hverdager kl. 08:00-15:30.

Tlf. 52 75 70 30

Ring til barnevernsvakt,
hverdager kl. 15:30-08:00, 
og hele døgnet helligdager og helg.

Tlf. 901 70 591

Her sender du digital bekymringsmelding til barnevernet

Når du bruker Nasjonal portal for bekymringsmelding, får barnevernet vite navnet ditt. Barnevernet vil i de fleste tilfeller opplyse familien om hvem som har meldt bekymring, også selv om du helst ville vært anonym. Dette er fordi barnevernet ofte ikke har mulighet til å holde denne opplysningen skjult for familien. Det er også enklere for barnevernet å gjøre en god jobb når de kan snakke med familien om hvem som er bekymret, og hvorfor. Hvis du ønsker å vite mer om hva det innebærer for deg at du ikke er anonym, kan du ringe barnevernet i Tysvær kommune på telefon 52 75 70 30.

Ønske om å være anonym?

Om du ønsker å være anonym, kan du ikke benytte Nasjonal portal for bekymringsmelding. Da kan du laste ned skjema for bekymringsmelding nedenfor, og sende det i posten uten å oppgi hvem du er. 

Du kan også ringe til barnevernet i Tysvær kommune på telefon 52 75 70 30, og la være å si navnet ditt.

Her laster du ned skjema for bekymringsmelding

Bekymringsmelding via post sendes til:
Tysvær kommune, Barneverntjenesten
Postboks 94
5575 AKSDAL

Du må ikke sende bekymringsmeldingen som e-post.

Er du offentlig ansatt eller fagperson med yrkesmessig taushetsplikt og meldeplikt, har du ikke mulighet til å være anonym. Du kan heller ikke sende bekymringsmelding som privatperson hvis bekymringen handler om forhold du har blitt kjent med i forbindelse med arbeidet.

Hvem kan melde inn en bekymringsmelding?

Foreldre, venner, naboer, barnehagen, skolen, helsestasjonen og andre som er bekymret for omsorgssituasjonen til et barn kan melde fra til barneverntjenesten. Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at et barn blir usatt for omsorgssvikt.

Krav til deg som melder

Du skal melde til barnevernet når du har grunn til å være bekymret for omsorgsituasjonen for et barn. Du skal ikke kunne bevise eller ha observert det du er bekymret for, men du må kunne beskrive din bekymring og hva som er kilden til din bekymring.

Hva gjør barnevernet?

Ved mottatte meldinger skal barnevernet snarest eller innen en uke behandle meldingen og vurdere om saken skal:

  • Undersøkes, hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven.
  • Henlegges, hvis lovens vilkår ikke er oppfylt eller meldingen er grunnløs.

Uansett om det er foreldre eller andre som kontakter barnevernstjenesten vil det, dersom barneverntjenesten finner grunnlag for det, settes i gang en undersøkelse. Den skal som hovedregel være gjennomført innen tre måneder.

Undersøkelsen består av flere samtaler med foreldre og barnet (om det er over 3 år) samt observasjoner av samspill. Det vil være en blanding av samtaler på barneverntjenesten sitt kontor og hjemmebesøk hos familien. I tillegg vil barneverntjenesten innhente skriftlig informasjon fra andre som kjenner barnet, men ikke uten at foreldrene er informert om hvem man innhenter opplysninger fra.

Målet med dette er å kartlegge situasjonen med søkelys på utfordringer og ressurser knyttet til fremtidig rolle som omsorgsperson.

Etter undersøkelsen vil man konkludere med ett av følgende tiltak

Henleggelse

  • Saken kan henlegges på bakgrunn av at det ikke er behov for tiltak eller fordi foreldrene ikke samtykker til de tiltakene som blir foreslått. Dersom bekymringen er stor, men foreldrene ikke samtykker vil saken bli henlagt med mulighet for gjenåpning.

Tiltak

  • Her kan det bli satt i gang rettledning, miljøarbeid, opphold på foreldre/barn sentre, henvisning til annen behandling, ansvarsgruppe, avlastning, fritidstiltak og i noen grad økonomisk bistand til barnehageplass.

Omsorgsovertakelse

  • I noen tilfeller vil tiltaket bli å fremme sak om omsorgsovertakelse. Da skal saken være svært alvorlig, og det skal være vurdert at andre tiltak ikke strekker til i saken.

Kontaktinformasjon

Barneverntjenesten
Telefon 52 75 70 30

Tysvær kommune, Barnevernstjenesten
Postboks 94
5575 Aksdal

Org.nr. 883 987 322

Vakttelefon

Hverdager mellom kl. 15:30 og kl. 08:00.
Hele døgnet helligdager og helg.

Telefon: 901 70 591

Fagledere


Fagansvarlig undersøkelse og tiltak
Marie Vatnaland, tlf. 908 92 030

Fagansvarlig omsorg
Tora Marvik Kvame, tlf. 482 59 738

Barnevernsleder

Stine Heinz, tlf. 404 19 119

Alarmtelefon for akutt hjelp
E-post
Telefon 116 111