Kjære foreldre og foresatte ved Frakkagjerd ungdomsskole

Nå er vi godt i gang med semester to av skoleåret. Ennå er det mørkt både morgen og tidlig kveld, og vær har vi så det holder på denne årstiden. Men på mange måter er denne tiden også en av de fineste, for litt der fremme, venter lysere og varmere tider.

Som rektor på FUS er jeg nå i sluttspurten, og tirsdag i neste uke er min siste dag som rektor.

Mine mål som rektor var mange, og ambisiøse. Jeg har hele tiden jobbet for at Frakkagjerd skal være en skole med et trygt og godt skolemiljø, og jeg syns vi har jobbet godt. Dette er imidlertid et arbeid vi aldri vil slippe, det pågår kontinuerlig. Det har også vært viktig for meg å jobbe frem en "vi-skole" hvor både elever og ansatte har en stemme som blir hørt, og at alle kjenner på tilhørighet og fellesskap. For å treffe alle elever har det vært viktig å jobbe mot et mer variert og inkluderende læringsmiljø hvor alle elever opplever mestring. Der er vi som kjent godt i gang, med tanke på  "aktiv læring".

Omdømmebygging har vært særs viktig!

Mange rykter, negativ omtale, uheldige saker og ting knyttet langt tilbake i tid, var med på å gi skolen et ufortjent negativt omdømme. Ingen! -hverken elever, ansatte eller dere foresatte, er tjent med at negativ omtale får lov til å leve. Det er derfor utrolig fint å høre og se alle positive og fine omtaler skolen nå får, og ikke minst varmer alle de gode tilbakemeldingene dere foresatte og andre gir skolen og oss. Den viktigste støttespilleren skolen har, er dere foresatte. Nettopp derfor har skole/hjem samarbeid også fått mye plass. Vi opplever at det er kort avstand mellom dere og oss, og skolen tar heller en telefon for mye enn for lite, om noe dukker opp. Jeg er sikker på at det er til det beste for ungdommene våre. Ungdommene vet at vi snakker sammen, og de vet alle innerst inne at vi bare ønsker det beste for dem.

For de aller fleste er det fint å være elev på Frakkagjerd.

Jeg sier de aller fleste, fordi vi vet at ikke alle alltid har det like bra. Innimellom dukker det opp saker hvor noen faktisk ikke syns det er trygt nok på skolen, ikke føler seg inkludert nok, eller til og med opplever å bli ekskludert. Det skjer, enten vi liker det eller ei. Vår oppgave på skolen er da å gjøre alt vi kan for å sikre at det snur, en oppgave vi tar på alvor. Noen ganger snur det fort, andre ganger tar det lenger tid. Men vi slutter aldri å gjøre alt vi kan! Ungdommene vokser opp i et samfunn hvor det meste både deles og uttrykkes. I praksis, men også på sosiale medier. Jeg er veldig opptatt av at vi voksne på skolen, dere foresatte og andre voksne som er i kontakt med ungdommene, må være gode rollemodeller i hvordan vi selv håndterer sosiale medier og opptrer i møte med andre. Hvis vi tydelig setter premisser for hvordan vi omtaler andre, hvordan vi ordlegger oss på sosiale medier og hva vi anser som grei språkbruk, så vil vi sannsynligvis oppnå å være i posisjon til å både korrigere og veilede ungdommene på en god måte.

Vi gjennomførte elevundersøkelsen før jul, og resultatene er nå publisert. Det er imidlertid en feil i systemet hos Udir, så jeg ser foreløpig ikke detaljene i alle svar. Men i oversikten jeg kan se, så ser det riktig bra ut, og det er jo veldig gledelig. Dere vil få grundig kjennskap til resultatene, når disse foreligger på skikkelig vis.

"Aktiv læring" er nå inne i sitt tredje prosjekt.

De to foregående har vært spennende, utfordrende og ikke minst lærerike. Vi har hatt ute høringer til alle elever og ansatte etter endt prosjekt, og på den måten klart å få en felles forståelse av styrker og svakheter ved modellen. Justeringer og endringer har selvsagt blitt gjort underveis. Vi har veldig tro på denne måten å jobbe på, og gleder oss til å jobbe gjennom denne prosjektperioden også. De tre siste månedene av skoleåret vil ikke være prosjektbasert, og da kan vi bruke tiden på blant annet dybdelæring, repetisjon eller gjennomgang av emner som kanskje ikke sitter slik det bør. Det vil også være en god anledning for oss å gjøre en vurdering i forhold til FOREDLING-FORBEDRING-FORANDRING ved modellen for "aktiv læring" slik at vi er godt rustet for neste skoleår.

Jeg vil benytte anledningen til å si Tusen Hjertelig Takk for min tid som rektor. Det har vært veldig lærerikt og givende, og jeg anser meg selv som heldig som hver dag de siste tre årene har fått være disse ungdommene sin rektor Skolen består også av et personale med faglig dyktige og dedikerte voksne, som hver dag gjør sitt ytterste for din ungdom. Jeg er superstolt av alle sammen! Samarbeidet med dere foresatte har også vært supert. Jeg har satt pris på alle henvendelser, om både smått og stort, så fortsett med det. Jeg fortsetter som dere vet som inspektør, så vi ses igjen.

Beste hilsen fra Monica