Redusert foreldrebetaling SFO

Regjeringen har innført en inntektsavhengig ordning med redusert foreldrebetaling i SFO for elever på 1. til 4. trinn, som sikrer at ingen skal betale mer enn seks prosent av husholdningens inntekt.

Ordningen gjelder bare dersom du har sendt søknad om redusert betaling til kommunen via Visma sin foresattportal. Logg på med ID-porten (MinID eller BankID).

For søknader mottatt før 1. august gjelder vedtak om redusert foreldrebetaling fra 1. august og ut skoleåret. For søknader mottatt 1. august eller senere, gjelder vedtaket fra første hele måned etter at søknaden er mottatt, og ut skoleåret.
Søker er pliktig til å sende inn ny søknad til kommunen dersom inntekten endrer seg underveis i skoleåret, da utregningsgrunnlaget da vil bli endret. Dokumentasjon på inntekt skal ikke være eldre enn 1 mnd.                     

Vilkår

  • For 2024-2025 gjelder ordningen for husholdninger med en samlet inntekt lavere enn kr 605 000 kroner pr. år (for full plass/SFO5) i Tysvær kommune.
  • Innslagspunkt for redusert foreldrebetaling blir justert etter hvilket tilbud en benytter. 
  • Barnet/barna må ha bekreftet plass i SFO (1.-4. trinn). 
  • Foreldre/foresatt(e) som søker må bo på samme folkeregistrerte adresse som barnet.
  • Ved endring av SFO opphold i løpet av skoleåret, vil betalingsreduksjonen automatisk endres uten nytt vedtak.
  • Hvis foreldrene har delt omsorg skal inntekten i husstanden der barnet har folkeregistrert adresse legges til grunn.


Hvordan søke
Foreldre anmodes om å søke tidligst mulig.

For søknader som er mottatt før 1. august så skal et vedtak om redusert foreldrebetaling gjelde fra 1. august og ut skoleåret. For søknader som er mottatt 1. august eller senere skal vedtak gjelde fra første hele måned etter at søknad er mottatt, og ut skoleåret. 

Søknaden sendes til kommunen via Visma foresattportal

Dokumentasjon av inntekt

Følgende dokumentasjon kan sendes inn: 

Les mer om statens moderasjonsordninger i SFO her