Tilskudd til inkludering av barn og unge

Tilskuddsordningen skal legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Den skal også bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Målgruppen er barn og unge i alderen 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Søknadsfrist: 3. november 2023

Hvem kan søke?

• Offentlige instanser
  • Private aktører
  • Frivillige organisasjoner
  • Det er bare kommuner og fylkeskommuner som kan søke om tilskudd til å ansette personer som skal følge opp ungdom i utdanningsløp, såkalte «loser/ungdomsloser».
  • Virksomheten som søker om tilskudd, må være registrert i enhetsregisteret
  • Enkeltpersonforetak og privatpersoner kan ikke søke

Slik søker du

1. Sett deg inn i regelverket
    Informasjon om tilskudd for 2024
  2. Logg inn, fyll ut og send inn søknad
    - Søknadsportalen hos bufdir.no

Alle søknader fylles ut og sendes inn elektronisk via sidene til barne-, ungdoms, - og familiedirektoratet (Bufdir).

Etter at du har søkt

Kommunen rangerer søknader fra andre aktører enn de kommunale søkerne og forankrer rangeringen av søknadene på enten besluttende politisk eller administrativt nivå. Bufdir gjør den endelige tildelingen.

Rapportering for tilskudd

Rapport og regnskap skal sendes til Bufdir. Les mer om dette her.

Nora Kook Rambøl
E-post: nora.rambol@tysver.kommune.no

Kort om tilskuddet

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Tilskuddsordningen skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Med samfunnsdeltakelse menes tilknytning til fritidsaktiviteter, kulturliv, utdanning, organisasjonsliv og arbeidsliv, samt demokratisk deltakelse.

Målgruppen er barn og unge i alderen fra 0 til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Aktivitetstypene «los/ungdomslos» og «åpne møteplasser» har en mer begrenset målgruppe: Målgruppen for disse to aktivitetstypene er barn og unge mellom 10 og 24 år.

Utenforskap handler om å stå utenfor ulike arenaer eller fellesskap i samfunnet.  Risikofaktorer for utenforskap kan være:

• Å vokse opp i familier med lavinntekt
  • Manglende sosialt nettverk
  • Manglende tilknytning til skole/arbeid
  • Manglende deltakelse i fritidsaktiviteter

Risikofaktorer kan være overlappende eller forsterke hverandre.

Fra 2022 erstatter Tilskudd til inkludering av barn og unge de tidligere tilskuddsordningene Nasjonal tilskuddsordning for inkludering av barn og unge, Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn og Støtte til oppfølgings- og losfunksjoner for ungdom.

Det kan søkes om tilskudd for en periode på inntil tre år.