Digitaliseringsdirektoratet anslår at rundt 20 prosent av den voksne befolkningen, tilsvarende 850 000 personer, er sårbare når de skal bruke offentlige digitale tjenester. Det digitale utenforskapet kan være både varig og midlertidig, og skyldes faktorer som tilgang til infrastruktur og digitale verktøy, helse- og livssituasjon, digital kompetanse og språk.
Digital inkludering er avgjørende for hvordan folk opplever helse og livskvalitet, og i Tysvær jobbes det på flere måter for å forhindre digitalt utenforskap. Mange av innbyggerne, uansett alder og bakgrunn, opplever barrierer for å bli digitale. Dette påvirker hverdagen på mange viktige områder, og med en-til-en opplæring fra Dataskolen tror vi dette er et av flere tiltak vi kan bidra med.
Innovativt samarbeid
Gjennom avtalen kan alle innbyggere i Tysvær benytte Dataskolen til opplæring og bistand i offentlige tjenester. Kommunen har foreløpig inngått en avtale som varer til midten av september, og denne vil bli evaluert basert på interesse og bruk. Trenger man hjelp med kommunale tjenester, bestilling av legetime, navigasjon på NAV sine nettsider eller levering av skattemeldingen, dekker kommunens avtale dette. Daglig leder i Dataskolen, Alexander Ramberg, er svært fornøyd med avtalen og ser frem til å bidra positivt i innbyggernes hverdag. Ramberg håper innbyggerne vil ha stor nytte av tilbudet.
En forlengende arm
Røde Kors har siden mars 2023 drevet Data- og mobilhjelp kafé i samarbeid med Tysvær kommune. På biblioteket har de hatt aktivitet minst annenhver uke, også i bygdene. Tilbudet vil fortsette fra september. Skeiseid, Tysværvåg, Nedstrand og Skjoldastraumen har allerede fått besøk. Dette er en lavterskel møteplass for de med digitale utfordringer som gir veiledning en-til-en. Det kan være alt fra å laste ned apper til å lage digital fotobok. Dataskolen er en utvidelse av dette tilbudet, som kan gi deg hjelp akkurat når du trenger det.
Hvordan fungerer tilbudet?
Ikke la deg skremme av navnet Dataskolen, for du skal ikke sette deg på skolebenken. Datahjelpen kan du få hjemme i stua eller hvor du måtte befinne deg. Det er veldig enkelt å komme i kontakt med en lærer som gjerne hjelper med dine digitale utfordringer, små som store. Det er noen få enkle steg for å komme i gang. Først registrerer du deg på dataskolen.no med mobilnummer og e-postadresse. Når du er registrert, kan du enkelt be om hjelp. Når du er satt i kontakt med en lærer, snakker dere sammen som i en vanlig telefonsamtale. Samtidig kan læreren se skjermen din og vise deg hvor du skal klikke og forklare det som skjer.
Trygt tilbud
Personvern og sikkerhet, spesielt når det gjelder helseforhold og økonomi, er svært viktig for kommunen når vi samarbeider med eksterne aktører. Vi opplever at Dataskolen tar personvern og sikkerhet på alvor, med politiattester, taushetserklæringer og maskering av sensitive data ved hjelp via PC eller nettbrett. Lærerne på Dataskolen hjelper også gjerne med å gjenkjenne svindel på internett, vurdere e-poster og nettsider for risiko, og lignende.
Ulike digitale tilbud
I Tysvær er det flere aktører som bidrar med datahjelp, som banker, servicetorget, NAV og Røde Kors. I kommunens samfunnsdel, som er den overordnede planen for Tysvær, finnes det en strategi for å sikre likeverdige forhold for deltakelse i det digitale samfunnet. Tysvær kommune ønsker å teste ut om Dataskolens tjenester kan fremme denne deltakelsen, sammen med andre tilbud. Dataskolen er nokså unikt, og det blir spennende å se responsen blant innbyggerne.
Ta kontakt med Dataskolen på telefon 23 01 04 44 dersom du har spørsmål eller lurer på hvordan du kommer i gang.
Du kan også lese mer om dataskolen på www.dataskolen.no.