Årets sommerlåt- Ta det rolig

90.000 barn har en mamma eller pappa som drikker for mye alkohol. Sommeren står for døren, og hva er vel bedre enn å sette på en tøff og søt sommerlåt som også har et viktig budskap? Årets sommerlåt fra Av-og-til har en viktig beskjed til foreldre og andre voksne: «Ta det rolig». Låta kan fenge både store og små, lytt her!

– «Ta det rolig» er fengende og dansbar for store og små, samtidig så har den et viktig budskap til alle voksne, sier folkehelsekoordinator og Av-og-til-koordinator Ann-Kristin B. Dahle i Tysvær kommune.

Se musikkvideoen her

90.000 barn har en mamma eller pappa som drikker for mye alkohol. Det betyr at det finnes barn i hver eneste barnehage og hvert eneste klasserom som bærer med seg erfaring fra voksnes drikking.

Låten som samtalestarter

Årets sommerlåt «Ta det rolig» kan hjelpe barn med å få et språk om alkoholbruk hjemme, og det kan gjøre at de som trenger det føler at det er tryggere å snakke med voksne om det som skjer hjemme. Låten kan også brukes som en samtalestarter med barna om voksne og alkohol.

– Vi håper at låten kan bidra til at voksne blir mer bevisste om sitt alkoholinntak når de er sammen med barn og unge, sier Dahle.

Hvordan snakke med barn om alkohol?

Ansatte i skoler og barnehager er et unikt sikkerhetsnett for barna. De kjenner barna godt og bygger opp den viktige tillitten hver eneste dag. Samtidig kan andre voksne rundt barn og unge være en viktig og trygg voksenperson.

Likevel kan mange kjenne på usikkerhet om hvordan man kan vite hvem det er som sliter, og hvordan man best skal ta opp tema alkohol og hjemmesituasjon.

Ønsker du mer informasjon kan du gjerne se her:

Tysvær kommune samarbeider med organisasjonen Av-og-til om forebyggende arbeid knyttet til uheldig alkoholinntak.

– Vi i Tysvær kommune og hos Av- og til ønsker dere alle, både voksne og barn og unge, en god og trygg sommer! sier Dahle.