22.juli - 10 år etter

Fredag 22. juli 2011 ble Norge rammet av to terrorangrep.

Bombeangrepet på regjeringskvartalet og massedrapene på Utøya er de verste terrorhandlingene i Norge etter andre verdenskrig.

Til sammen 77 personer ble drept i angrepene. Mange ble hardt skadd, og det ble gjort enorme materielle ødeleggelser. Ettervirkningene for de berørte, i form av blant annet psykiske belastninger, er store.

Gjerningsmannen bak begge terrorhandlingene var Anders Behring Breivik, som i dag soner en dom på 21 års forvaring.

I anledning at det er 10 år siden terrorangrepet planlegges det flere nasjonale og lokale markeringer. Ordfører i Tysvær kommune, Sigmund Lier og varaordfører Sven Ivar Dybdal deltar sammen med nabokommunene på minnemarkeringen i Haugesund 22.juli.

Etter minnemarkeringen ved 22.juli-minnesmerket i Haugesund inviteres alle til å gå i rosetog til Vår Frelsers Kirke, hvor det vil bli rosenedlegging, lystenning og musikk. Arrangementet blir avholdt i tråd med gjeldende smittevern..

Det vil også bli klokkeringing fra kirkene i Tysvær kl. 12.00.

Tysvær kommune minnes de omkomne, og sender varme tanker til de overlevende og berørte av terrorhandlingen.