Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 13.12.2022, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 13.12.2022

Kommunestyret
13.12.2022 17:00 - 23:00
Utvalg:Kommunestyret
Dato:13.12.2022 17:00 - 23:00
Møtested:Tysvær rådhus, Kommunestyresalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 13.12.2022 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Kommunestyret - 13.12.2022 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av innkalling, saksliste og valg av representanter til godkjenning av protokoll Hoveddokument 831KB
    Brevdato: 03.12.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Merknader til innkalling: Ingen

    Merknader til saksliste:

    • Sak 81/22 blir realitetsbehandlet

    • PS 89/22 og RS 17/22 er lagt til sakslisten etter utsendelse

    • Spørsmål fra Apeland ble lagt til sakslisten.

    Følgende representanter ble valgt til godkjenning av protokoll:

    1. Ordfører Sigmund Lier (Ap)

    2. Monika Lindanger (H)

    3. Sven Ivar Dybdal (Sp)



    Behandling

    Til PS 81/22: Ordfører viser til orientering gitt i teknisk utvalg 08.12.22 om ny informasjon fra Statsforvalteren.
    Det ble vortert om trekking av saken. Kommunestyret vedtok enstemmig å realitetsbehandle saken.

    Ordfører informerte om referatsak 17/22 som ble lagt til sakslisten 12.12.22, og til politisk sak 89/22 som ble lagt til sakslisten 13.12.22.


    Ola S. Apeland (H) fremmet spørsmål rundt sak om nedklassifisering av kommunale veier som var til behandling i teknisk utvalg 08.12.22.


    Ordfører fremmet forslag om Sven Ivar Dybdal (Sp) og Monika Lindanger (H) til godkjenning av protokoll.
    Enstemmig.

  • Sluttbehandling -  E39 Gismarvik - Aksdal g/s-veg - Detaljregulering Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 21.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Forvaltning
    Saksbehandler: Bjørg Tone Vikshåland

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret vedtar detaljregulering for E39 Gismarvik – Aksdal, g/s-veg, planid 202103 med tilhørende reguleringsbestemmelser, jfr. plan- og bygningsloven § 12-12.



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Vedtak klage - Detaljreguleringsplan - Hytter - Topnes - Detaljregulering - planid 201606  Hoveddokument 660KB
    Brevdato: 22.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Forvaltning
    Saksbehandler: Bjørg Tone Vikshåland

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Tysvær kommunestyret finner ikke grunnlag for å ta klagen på reguleringsplanen for Hytter – Topnes til følge, jf begrunnelse i saksutredningen

    2. Saken oversendes Statsforvalteren i Rogaland for endelig vedtak



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Sluttbehandling 2022 - Ramsvika - Matfiskanlegg - Detaljregulering Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 23.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Forvaltning
    Saksbehandler: Svanhild I. Lygre Andersen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Med bakgrunn i nye opplysninger i saken sendes saken tilbake til rådmannen for ny utredning. Saken skal til ny behandling i teknisk utvalg før den kommer til behandling i kommunestyret igjen.



    Behandling

    Med bakgrunn i de nye opplysningene fremmet Per Johan Lyse (Sp) fellesforslag om å sende saken tilbake til rådmannen for ny utredning. Saken behandles på ny i teknisk utvalg før den kommer til behandling i kommunestyret igjen.

    Votering:
    Fellesforslag lagt frem av Lyse fikk 23 stemmer: Høyre, FrP, SP, V og 7 stemmer fra AP (Lier, Økland, Eikeskog, Berge, Eikemo, Eide og Velure-Eide)


    Innstillingen fra Teknisk utvalg fikk 6 stemmer:
    KrF, SV og 2 fra AP (Stråtveit og Sørensen)

  • Søknad om fritak fra politiske verv - Merita Øvrebø Hoveddokument 778KB
    Brevdato: 21.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Merita Øvrebø, Sp, innvilges fritak fra sine politiske verv ut kommunestyreperioden.

    Følgende endringer i verv blir gjort gjeldende fra 13.12.22:

    • Åsmund Kringeland rykker opp som fast medlem i kommunestyret for Senterpartiet. Varamedlem nr 2-8 rykker opp.

    • Astrid Fjeldheim går inn som nytt fast medlem i teknisk utvalg og viltnemnden.

    • Astrid Fjeldheim blir ny nestleder i teknisk utvalg og viltnemnden, og derav også varamedlem til styret i HIM IKS.



    Behandling

    Per Johan Lyse (Sp) fremmet Astrid Fjeldheim som nytt medlem i Teknisk utvalg, og som ny nestleder.

  • Høringssvar - NOU 2022: 10 "Inntektssystemet for kommunene" Hoveddokument 823KB
    Brevdato: 14.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tysvær kommunestyreavgir følgende høringssvar til inntektssystemutvalget sitt framlegg til «inntektssystemet for kommunene»:

    Innledning

    Tysvær kommune er sterkt negativ til inntektssystemutvalgets forslag til ny utforming av inntektssystemet for kommunene. I NOU’en anbefales det at «kommunenes inntekter fra konsesjonskraft og havbruksfondet, samt eiendomsskatt på kraftanlegg, vindkraft, kraftnett og anlegg omfattet av særskattereglene for petroleum, utjevnes mellom kommunene […]» (NOU 2022:10, s.31).

    Inntektsgrunnlaget til Tysvær kommune vil bli betydelig svekket som følge av utvalgets forslag til fordelinger, anslag for år 1 er -1.546 kroner per innbygger, totalt en nedgang på 17,3 mill. kroner(jmf. NOU 2022:10, s.264, tabell 1.1).

    Utvalget overvurderer inntektsgrunnlaget til Tysvær kommune

    Inntektssystemutvalget anslår inntektene til Tysvær kommune fra konsesjonskraft, havbruk og eiendomskatt til å være 17.102 kr per innbygger (digital vedlegg 1 til NOU 2022:10, s.11). Dette er basert på kommunens gjennomsnittlige inntekter i perioden 2017-2019 fra dette inntektsgrunnlaget. De historiske inntektene til Tysvær kommune i perioden 2017-2019 er ikke lengre representativ for kommunens inntektsgrunnlag.

    I 2018 hadde Tysvær kommune usedvanlig høy overføring fra havbruksfond på grunn av at staten har solgt økt konsesjonsvolum, i tillegg til at prisen var satt til et historisk høyt nivå. Kommunen har ikke hatt, og forventer ikke fremover, overføringer på størrelsesorden av 2018-nivå. Inntektssystemutvalget tar heller ikke hensyn til lovendring vedr. eiendomsskatt for «verk og bruk», der det særskilte grunnlaget eiendomsskatten kan skrives ut over i perioden 2019-2024 er under betydelig nedtrapping.

    Mangfold i Norge

    Det er stort mangfold i Norge, og likeverdige levevilkår er et sentralt prinsipp i finansieringssystemet for kommunen. «En målsetting med inntektssystemet er at alle kommuner skal settes i stand til å tilby sine innbyggere likeverdige og gode kommunale tjenester» (NOU 2022:10, s.10). Det virker dermed paradoksalt at inntektssystemutvalget foreslår en endring der «samlet sett kommer de minste kommunene, og kommunene med de høyeste inntektene i dag negativt ut av utvalgets forslag, mens mellomstore og større kommuner kommuner positivt ut» (NOU 2022:10, s.53). Likeverdige levevilkår skapes ved å styrke mindre kommuner som ikke har en beliggenhetsressurs med nærhet til større byer.

    Likeverdige levekår og næringsutvikling i distriktene henger også tett sammen: et blomstrende næringsliv gir inntektsmuligheter og attraktive jobber. Ved å la kommunene beholde lokale skatteinntekter, får kommunene nødvendig handlingsrom for å tilrettelegge i infrastruktur og tilbud for innbyggerne. Eiendomskatteinntektene har bidratt til at Tysvær kommune har utviklet seg positivt. Tysvær kommune er bekymret for effekten utvalgets forslag kan ha for fraflytting av innbyggere og næringsvirksomhet når Tysvær kommune må avgi en del av sine inntekter til de mest sentrale kommunene.

    Utvalgets forslag utfordrer insentiver for å avse areal og tilrettelegging for næringsutvikling

    Tysvær kommune er anerkjent som en god vertskommune for ny og etablert næringsvirksomhet, og ble i 2022 kåret som årets vertskommune for næringsutvikling (>15.000 innbyggere). I Tysvær ligger Kårstø-anlegget på et område på over 2000 mål for ilandføring av gass fra ulike felt i Nordsjøen og fra havområder lenger nord. Tysvær kommune har vært pådriver for etablering av en regional næringspark for areal- og energikrevende industri, og Haugaland næringspark er i dag Norges største ferdigregulerte nærings- og industripark med sine 5000 mål og med et havneareal på 133 mål. I Tysvær er det også etablert to nye vindparker, samt flere anlegg for akvakultur.

    Inntektssystemutvalget foreslår utjevning av både eiendomsskatt og inntekter fra Havbruksfond.

    Det er en klar sammenheng ved å la lokale skatteinntekter fra eiendomsskatt og midler fra havbruksfond tilfalle lokalsamfunnet, og lokale styretsmakters vilje og handlingsrom til å avse naturressurser for storsamfunnet og gjøre tiltak for å tilrettelegge for næringsutvikling i kommunen.

    For en kommune som Tysvær, der lokalsamfunnet har akseptert store naturinngrep og avgitt betydelig areal, er det dermed vanskelig å forstå forslaget til inntektssystemtuvalget som favoriserer storbyene og kommuner som ikke har innført eiendomsskatt.

    Utvalgets syn på særskilt fordeling samsvarer ikke med hva kommunene ble lovet

    Tysvær kommune har hatt skattebortfall som følge av endringene i eiendomsskatt på verk og bruk med virkning fra 01.01.2019. Berørte kommuner har tidligere blitt lovet tilnærmet full kompensasjon for dette skattetapet, som er nå innlemmet gjennom en særskilt fordeling i rammetilskuddet. Det er urovekkende at inntektssystemutvalget presiserer at «særskilt fordeling ses i dag på som en midlertidig løsning, slik at saker kun bør gis en særskilt fordeling i en begrenset periode […]» (NOU 2022:10, s.49). Videre uttaler utvalget at «Perioden for særskilt fordeling bør ifølge veilederen ikke være mer enn to år, og det bør fastsettes på forhånd hvor lenge midlene skal gis en særskilt fordeling» (NOU 2022:10). Tysvær kommune har varig gitt fra seg areal under forutsetning om varig kompensasjon.

    Toppfinansieringsordning ressurskrevende tjenester

    Inntektssystemutvalget «mener at det bør vurderes en endring i utformingen av toppfinansieringsordningen, slik at denne i større grad ser på utgiftene kommunen har som helhet og ikke kun til den enkelte mottaker i ordningen» (NOU: 2022, s.244). Toppfinansieringsordningen er en viktig ordning for Tysvær kommune som yter tjenester til innbyggere med omfattende behov. Samtidig er kommunen også enig i med utvalgets synspunkt om at det er behov for å revidere toppfinansieringsordningen for ressurskrevende brukere, både for å forenkle ordningen, men også for å sikre tilstrekkelig finansiering til brukere med høy ressursbehov.

    Tysvær kommune tilslutter seg i det videre til de synspunkter og bekymringer som fremgår av parablyorganisasjonen Naturressurskommunenes høringsuttalelse

    Som det fremgår av høringsuttalelsen er Naturressurskommunene svært kritiske til inntektssystemutvalget forslag til endring. Tysvær kommune tilslutter seg til naturressurskommunenes kritikk som kan oppsummeres i 11 punkter:

    • Utvalgets forslag innebærer mer statlig styring og mindre lokaldemokrati

    • Utvalgets forslag truer det grønne skifte og påskynder sentraliseringen

    • Utvalgets forslag innebærer en overføring fra distriktskommunene til de mest og nest mest sentrale kommunene

    • Kommunenes konsesjonskraft er en kompensasjon - ytelse mot ytelse - for naturressursavståelse, ikke en skatteinntekt

    • Utvalget forskjellsbehandler vertskommuneinntekter og eierkommuneinntekter fra samme kraftanlegg

    • Naturressurskommunenes inntekter utgjør kun 1 pst av kommunenes samlede inntekter

    • Utvalget punkterer et viktig prinsipp og skaper usikkerhet, uforutsigbarhet og motstand mot nye, grønne utbygginger

    • Utvalget viser til utredninger som ikke vil bli fulgt opp, og overser samtidig Distriktsnæringsutvalgets og Demografiutvalgets anbefalinger

    • Utvalget undergraver viktige prinsipper nedfelt i Hurdalsplattformen

    • Utjevning av eiendomsskatteinntekter for noen skatteobjekt og ikke alle, og til kommuner som ikke engang har innført eiendomsskatt er sterkt urimelig

    • Norske kommuner har allerede liten grad av lokal beskatningsfrihet



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Fritak for eiendomsskatt etter eiendomsskatteloven § 7 Hoveddokument 775KB
    Brevdato: 18.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Saken gjelder for skatteåret 2023 og under forutsetning om positiv vedtak om utskriving av eiendomsskatt på næringseiendommer (jf. Eiendomsskatteloven §3, første ledd, bokstav d). Ved negativ vedtak frafaller saken.

    1. Kommunestyre gir fritak for eiendomsskatt til eiendommer som oppfyller kravene i henhold til eiendomsskattelovens § 7a.

    2. Eiendommer på vedlagt liste gis fritak for eiendomsskatt med hjemmel i eiendomsskatteloven §7a for skatteåret 2023.

    3. Andre eiendommer som oppfyller kriterier for fritak etter eiendomsskatteloven §7 a, kan få fritak etter søknad innen den til enhver tid gjeldene frist for det aktuelle skatteåret.



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Haugaland brann og redning IKS (HBR) - Endring av selskapsavtale  Hoveddokument 759KB
    Brevdato: 17.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Tysvær kommunestyre vedtar revidert selskapsavtale



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Karmsund Lufthavn Invest AS - Lån Hoveddokument 783KB
    Brevdato: 15.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Kommunestyret innvilger et lån på 1.893.000 kroner til Karmsund Lufthavn Invest AS (org.nr.: 921 147 228), som gir styret i Karmsund Lufthavn Invest AS et finansielt handlingsrom til å finne en forsvarlig modell for finansiering av kapitalbehovet på 20 millioner kroner i Lufthavndrift AS. Lånet til Karmsund Lufthavn Invest AS gis uten sikkerhet, og låneavtalen skal være i samsvar med betingelsene i denne saken.

    1. Kommunestyret gir rådmannen fullmakt til å signere låneavtalen med Karmsund Lufthavn Invest AS, og andre nødvendige dokumenter i forbindelse med låneavtalen.

    1. Kommunestyret bevilger lånebeløpet på 1.893.000 kroner av kommunens generelle disposisjonsfond.



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Mangler dokument
    Brevdato: 14.11.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart
     

    Vedtak

    1.) Budsjett- og økonomiplan 2023 - 2026

    De økonomiske rammer og prioriteringer som fremgår av rådmannens forslag, legges til grunn for videre økonomisk planlegging i budsjett- og økonomiplanperioden.

    1.1) Årsbudsjett 2023

    1.1.1.) Driftsbudsjett 2023

    Kommunestyret vedtar total netto budsjettbeløp for 2023 til tjenesteområdene slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen i vedlegg "§5-4 Bevilgningsoversikter - drift (1A). Nye driftstiltak blir vedtatt slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen.

    Rådmannen får fullmakt til å endre driftsbudsjett mellom resultatområdene, der endringene er av budsjett-teknisk og ikke-prinsipiell karakter, herunder overføring av midler fra lønnsreserven til de enkelte tjenesteområder når lønnsforhandlinger er gjennomført og endelige pensjonsutgifter fordelt, omfordeling av sparekrav, eller intern omorganisering.

    1.1.2.) Investeringsbudsjett 2023

    Investeringsbudsjettet, finansieringsbehov og finansiering for 2023 vedtas slik det fremgår av budsjettdokumentasjon for økonomiplanperioden 2023 - 2026 («§5-5 Bevilgningsoversikt – investering (2A) og Bevilgningsoversikt - drift §5-5 2B)).

    1.1.3) Klimabudsjett 2023

    Kommunestyret vedtar klimabudsjett med tiltak slik det fremgår av budsjettdokumentasjon.

    2.) Finansielle måltall

    Kommunestyret vedtar følgende finansielle måltall for budsjett- og økonomiplan 2023 - 2026:

    • Netto driftsresultat bør ikke være lavere enn 4% av kommunens samlede driftsinntekter

    • Kommunens disposisjonsfond (frie fond) bør minimum være 15% av kommunens samlede driftsinntekter

    • Netto renteeksponert lånegjeld (den gjelden kommunen må dekke med egne midler) bør ikke overstige 60% av kommunens samlede driftsinntekter

    3.) Eiendomsskatt

    i) For eiendomsskatteåret 2023 skal det skrives ut eiendomsskatt jf. esktl. §3, første ledd, bokstav d “berre på næringseigedom, kraftanlegg, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum”.

    ii) Med bakgrunn i vedtak om endring av utskrivingsalternativ fra eiendomsskatt jf. esktl. §3, første ledd, bokstav d, vedtas alminnelig omtaksering pr. 1/1-2023.

    iii) Det skal også skrives ut eiendomsskatt på "flytande anlegg i sjø for oppdrett av fisk, skjell, skalldyr og andre marine artar”, jf. esktl.§4 tredje ledd i eiendomsskatteåret 2023.

    iv) I 2023 vil kommunen også skrive ut eiendomsskatt på eiendommer som tidligere falt under kategorien “verk og bruk” på “eit særskilt fastsatt grunnlag”, jf. overgangsregel til esktl. §§ 3 og 4, første ledd. Det særskilte grunnlaget skal i 2023 være lik 2/7 av differansen mellom eiendomsskattegrunnlaget i 2018 og 2019, som er forårsaket av nye verdsettelsesregler der produksjonsutstyr- og installasjoner ikke skal lengre skal regnes med i grunnlaget for verk- og bruk som fra og med 2019 blir ansett som næringseiendom. For eiendomsskatteåret 2023 skal det videre skrives ut eiendomsskatt på bygninger og grunnareal så langt disse var omfattet av eiendomsskattegrunnlaget for verk og bruk i 2018, jf. overgangsregelen til esktl. §§ 3 og 4 andre ledd.

    v) Den alminnelige eiendomsskattesatsen for skatteåret 2023 er 7 promille, jf. esktl. § 11, første ledd. Utskriving av eiendomsskatt for skatteåret 2023 blir basert på takster fastsatt ved siste alminnelige taksering.

    vi) Eiendomsskatten blir skrevet ut i to terminer, jf. esktl. §25, første ledd.

    4.) Skatt på inntekt og formue

    Skatt på inntekt og formue for 2023 utskrives etter den maksimalsats Stortinget fastsetter.

    5.) Låneopptak 2023

    i) Tysvær kommune tar opp inntil 83 mill. kroner i lån til finansiering av egne investeringer, 55 mill. kroner til forskutteringer og 37,3 mill. kroner til VA-investeringer, jf. kommuneloven § 14-15, første ledd. Totalt er låneopptak 175,3 mill. kroner utenom startlån (se punkt ii)).

    ii) Tysvær kommune tar også opp inntil 20 mill. kroner i lån til finansiering av videre utlån til boligformål ("startlån"), jf. kommunelovens § 14-15, første ledd.

    iii) Tysvær kommune kan refinansiere eksisterende lån per 31.12.2022 i 2023. Avdragstiden skal være 30 år for nye låneopptak.

    Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår for ovennevnte lånerammer.

    6.) Gebyr, avgifter og brukerbetaling

    Gebyrer, avgifter og brukerbetalinger fastsettes ut fra de til enhver tid gjeldene lover, forskrifter og retningslinjer.

    Nye gebyrer, avgifter og brukerbetalinger gjøres gjeldene fra 01. januar 2023 dersom ikke annet er fastsatt.

    Gebyrer, avgifter og brukerbetalinger fremkommer fra gebyroversikt som følger budsjettdokumentasjonen. Denne generelle prisøkningen lagt til grunn for 2022 - 2023 er 4%. Dette inkluderer også leiesatser for kommunale boliger.

    Samskaping, trygg styring, frivillighet og saman om!

    Budsjettforslaget byggjer på verdiar forankra i koalisjonen sitt samarbeid og dokument gjennom kommunestyreperioden, og rådmannen sitt framlegg til budsjett, med få endringar. Kommunestyret erkjente i budsjett for 2021 at kommunen ikkje hadde ei bærekraftig drift. Dette førte til saka TK 2030 «Tenke langt- handle nå».  Dette budsjettframlegget byggjer derfor på gitte retningar og signal på politikk og vedtak som er gjort sidan sist budsjettvedtak.

    Budsjettforslaget har tatt litt ned på investeringsmengda som låg i rådmannen sitt opprinnelege framlegg, både for å syne at me må prioritere investeringar, i tillegg til at kommunestyret treng meir informasjon om behov og heilskapleg planlegging.

    Som resten av landet står me ovanfor store demografiske endringar, men me står og ovanfor potensielle store endringar i høve til kommunen sitt inntektsbilete. Kommunestyret erkjenner at driftsnivået i kommunen må reduserast, og at ein med bakgrunn i endringar i demografi og inntekter framover må prioritere og tenkje annleis enn tidlegare.

    Me er avhengige av å gjere ting annleis, tenke nytt og finne andre måtar å løyse oppgåvene på. «»Saman om» er slagordet for den nye samfunnsplanen som synleggjer kva som må til for å lukkast med å skape eit Tysvær for framtida. For å få til ei slik endring er det viktig at både tilsette, innbyggjarar og brukarar av dei ulike tenestane er informert om og involvert i endringsarbeidet. Dette er både eit politisk og eit administrativt ansvar. Me må meir enn nokon gong ha fokus på å vera «saman om». Berre gjennom god samskaping klarar me å skape framtidas Tysvær – budsjettet legg opp til nettopp dette.

    Kommunestyret ber om at det i enno større grad blir sett på ny tilnærming for å ivareta best mogleg pårørande og frivillige i alle tenester. Pårørande og frivillige si evne og kraft skal løftast fram i ei enno sterkare grad og ein meir naturleg del av mestringstrappa og blant barn og unge.

    Kommunestyret ser resultat av arbeidet med TK 2030. Saman om skal me sikre best praksis. Kommunen treng å leite etter rimelegare og nye innovative måtar å gjere oppgåvene våre på. Gjennom klar og tydeleg leiing, LEAN, dedikerte medarbeidarar og eit godt kommunikasjonsarbeid skal me sikre at fleire og fleire tysværbuar ser viktigheten av å sikre ei berekraftig drift og klimautfordringar, for å sikre dei generasjonane som kjem etter oss. For å sikre kontinuitet og at fleire og fleire av våre innbyggarar vert med, utfordrar kommunestyret rådmannen på å auke kommunikasjonsarbeidet om arbeidet med «nye måtar å gjere det på» i Tysvær. Endringsarbeidet i Tysvær kommune skal vera synleg og tilgjengeleg på alle flater, med eit tydeleg fokus på «best praksis.» Me skal i tida som ligg framføre oss ha fokus på å vera ein attraktiv arbeidsgjevar som byggjer og tek vare på kompetansen. Omdømmearbeid må vektleggjast.

    Tysvær kommune er på veg til å bli ein stor næringslivskommune. Kommunen treng å rigge seg for å ivareta næringslivet sine behov enno betre. Kommunestyret ønskjer å intensivere samarbeidet med lokalt næringsliv. Kommunestyret ynskjer at kommune og lokalt næringsliv skal styrke samarbeidet i tida som kjem. Kommunestyret ber rådmannen invitere inn næringsliv til aktuelle dagssamlingar og kompetansehevingar som kommunen arrangerer for sine, men som også kan vera nyttig for næringslivet. Eksempel kan vera kompetanseheving innan eit demensvenleg samfunn, HMS arbeid, AKAN, eller andre tema som kommune og næringsliv finn ut i fellesskap. Målet med tiltaket er å sikre at ein får mest mogleg samskaping og samarbeid.

    1A Bevilgningsversikt - drift

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Rammetilskudd

    -440 449

    -440 449

    0

    -444 196

    -444 196

    0

    -450 057

    -450 057

    0

    -450 064

    -450 064

    0

    Inntekts- og formuesskatt

    -360 359

    -360 359

    0

    -366 689

    -366 689

    0

    -366 689

    -366 689

    0

    -366 689

    -366 689

    0

    Eiendomsskatt

    -170 000

    -170 000

    0

    -161 900

    -161 900

    0

    -153 500

    -153 500

    0

    -153 500

    -153 500

    0

    Andre generelle driftsinntekter

    -1 900

    -1 900

    0

    -1 900

    -1 900

    0

    -1 900

    -1 900

    0

    -1 900

    -1 900

    0

    Sum generelle driftsinntekter

    -972 708

    -972 708

    0

    -974 685

    -974 685

    0

    -972 146

    -972 146

    0

    -972 153

    -972 153

    0

    Korrigert sum bevilgninger drift, netto

    849 091

    849 791

    700

    796 323

    796 723

    400

    774 373

    775 173

    800

    769 417

    770 217

    800

    Avskrivninger

    94 838

    94 838

    0

    104 158

    104 158

    0

    113 850

    113 850

    0

    123 582

    123 582

    0

    Sum netto driftsutgifter

    943 929

    944 629

    700

    900 481

    900 881

    400

    888 223

    889 023

    800

    892 999

    893 799

    800

    Brutto driftsresultat

    -28 779

    -28 079

    700

    -74 204

    -73 804

    400

    -83 923

    -83 123

    800

    -79 154

    -78 354

    800

    Renteinntekter

    -9 200

    -9 200

    0

    -8 700

    -8 700

    0

    -8 200

    -8 200

    0

    -7 700

    -7 700

    0

    Utbytter

    -25 500

    -25 500

    0

    -20 500

    -20 500

    0

    -15 500

    -15 500

    0

    -15 500

    -15 500

    0

    Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Renteutgifter

    54 450

    54 450

    0

    65 250

    65 142

    -108

    71 650

    71 546

    -104

    74 250

    74 250

    0

    Avdrag på lån

    55 000

    55 000

    0

    82 780

    82 586

    -194

    80 200

    80 006

    -194

    56 000

    55 806

    -194

    Netto finansutgifter

    74 750

    74 750

    0

    118 830

    118 528

    -302

    128 150

    127 852

    -298

    107 050

    106 856

    -194

    Motpost avskrivninger

    -94 838

    -94 838

    0

    -104 158

    -104 158

    0

    -113 850

    -113 850

    0

    -123 582

    -123 582

    0

    Netto driftsresultat

    -48 867

    -48 167

    700

    -59 532

    -59 435

    98

    -69 623

    -69 120

    502

    -95 686

    -95 080

    606

    Overføring til investering

    5 849

    5 849

    0

    44 900

    44 900

    0

    4 500

    4 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    Avsetninger til bundne driftsfond

    2 571

    2 571

    0

    5 341

    5 341

    0

    7 121

    7 121

    0

    8 893

    8 893

    0

    Bruk av bundne driftsfond

    -2 893

    -2 893

    0

    -1 882

    -1 882

    0

    -770

    -770

    0

    0

    0

    0

    Avsetninger til disposisjonsfond

    47 184

    47 184

    0

    15 000

    15 000

    0

    62 098

    62 098

    0

    85 619

    85 619

    0

    Bruk av disposisjonsfond

    -3 844

    -4 544

    -700

    -3 827

    -3 925

    -98

    -3 327

    -3 829

    -502

    -1 327

    -1 933

    -606

    Dekning av tidligere års merforbruk i driftsregnskapet

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat

    48 867

    48 167

    -700

    59 532

    59 434

    -98

    69 622

    69 120

    -502

    95 685

    95 079

    -606

    Merforbruk/mindreforbruk

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    1B Bevilgninger - drift

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Stab og politisk styring

    76 448

    76 448

    0

    73 098

    73 098

    0

    72 098

    72 098

    0

    72 698

    72 698

    0

    Oppvekst og kultur

    384 156

    384 856

    700

    373 078

    373 478

    400

    361 325

    362 125

    800

    359 426

    360 226

    800

    Helse og mestring

    254 354

    254 354

    0

    242 641

    242 641

    0

    243 488

    243 488

    0

    243 283

    243 283

    0

    Teknisk

    73 773

    73 773

    0

    59 825

    59 825

    0

    54 174

    54 174

    0

    48 264

    48 264

    0

    Kirken

    9 644

    9 644

    0

    9 594

    9 594

    0

    9 594

    9 594

    0

    9 594

    9 594

    0

    Felleskostnader

    42 647

    42 647

    0

    34 497

    34 497

    0

    33 097

    33 097

    0

    38 097

    38 097

    0

    Finansiering

    5 249

    5 249

    0

    5 049

    5 049

    0

    4 949

    4 949

    0

    4 949

    4 949

    0

    Herav:

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Avskrivinger

    17 838

    17 838

    0

    19 158

    19 158

    0

    21 850

    21 850

    0

    23 582

    23 582

    0

    Motpost avskrivninger

    -17 838

    -17 838

    0

    -19 158

    -19 158

    0

    -21 850

    -21 850

    0

    -23 582

    -23 582

    0

    Netto renteutgifter og -inntekter

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Overføring til investering

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Avsetninger til bundne driftsfond

    571

    571

    0

    3 341

    3 341

    0

    5 121

    5 121

    0

    6 893

    6 893

    0

    Bruk av bundne driftsfond

    -2 893

    -2 893

    0

    -1 882

    -1 882

    0

    -770

    -770

    0

    0

    0

    0

    Avsetninger til disposisjonsfond

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Bruk av disposisjonsfond

    -499

    -499

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Korrigert sum bevilgninger drift, netto

    849 091

    849 791

    700

    796 323

    796 723

    400

    774 373

    775 173

    800

    769 417

    770 217

    800

    Tiltak i driftsbudsjettet med endringer

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Politisk vedtak

    Klimatiltak barn og unge*

    0

    200

    200

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Leiker og idrettsutstyr barnehage og skule*

    0

    300

    300

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Prøve ut skulemåltid*

    0

    200

    200

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Sum Oppvekst og kultur

    0

    700

    700

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0


    1. Klimatiltak barn og unge*

    Tiltaksbeskrivelse

    Engasjerande steg mot grønare tankegang hjå små og store i Tysvær kommune. Kommunestyret set av midler til praktisk fokus på klima, bærekraft, natur og sjølvberging som kan nyttast av kommunen sine barnehagar og skular, etter enkel søknad til Barnas kommunestyret og gjerne i samskaping med lokale organisasjonar som t.d. Bondelaget. Tiltaket skal finansierast via fond

    2. Leiker og idrettsutstyr barnehage og skule*
    Tiltaksbeskrivelse

    Kommunestyret tildeler sine barnehagar og skular kr 20 000,- kvar, til innkjøp av nye leiker, idrettsutstyr etc. Barnehagane og skulane står fritt til å disponere pengane slik dei sjølv ønskjer, men pengane skal gå til trivsel, leik og aktivitet for barna, og dei må sjølv ha ei avgjerande stemme i bruken. Tiltaket skal finansierast via fond.

    3. Prøve ut skulemåltid*
    Tiltaksbeskrivelse

    Kommunestyret ber rådmannen gå i gang med eit prøveprosjekt i samarbeid med frivillige, Avanti og ideelle organisasjonar som til dømes Røde Kors kor det blir prøvd ut skulemåltid til elevane ved Frakkagjerd ungdomsskule. Rådmannen ber bygge vidare på gode erfaringar med UFO samarbeidet som i dag er på Frakkagjerd ungdomskule. Rådmannen bes finne ut egna driftsform, gjerne saman med frivillige, skulen og fag som «Innsats for andre» og «arbeidslivsfag». Tiltaket skal finansierast via fond

    2A Bevilgningsoversikt - investering

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Investeringer i varige driftsmidler

    344 348

    340 320

    -4 028

    670 540

    670 540

    0

    376 355

    376 355

    0

    302 475

    302 475

    0

    Investeringer i aksjer og andeler i selskaper

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    Sum investeringsutgifter

    346 848

    342 820

    -4 028

    673 040

    673 040

    0

    378 855

    378 855

    0

    304 975

    304 975

    0

    Kompensasjon for merverdiavgift

    -60 254

    -59 649

    606

    -124 348

    -124 348

    0

    -68 921

    -68 921

    0

    -27 485

    -27 485

    0

    Tilskudd fra andre

    -52 900

    -52 900

    0

    -100 000

    -100 000

    0

    -50 000

    -50 000

    0

    0

    0

    0

    Bruk av lån

    -226 748

    -222 326

    4 422

    -178 692

    -178 692

    0

    -208 334

    -208 334

    0

    -274 990

    -274 990

    0

    Sum investeringsinntekter

    -339 903

    -334 875

    5 028

    -403 040

    -403 040

    0

    -327 255

    -327 255

    0

    -302 475

    -302 475

    0

    Videreutlån

    20 000

    20 000

    0

    20 000

    20 000

    0

    20 000

    20 000

    0

    0

    0

    0

    Bruk av lån til videreutlån

    -20 000

    -20 000

    0

    -20 000

    -20 000

    0

    -20 000

    -20 000

    0

    0

    0

    0

    Avdrag på lån til videreutlån

    6 000

    6 000

    0

    6 000

    6 000

    0

    6 000

    6 000

    0

    0

    0

    0

    Mottatte avdrag på videreutlån

    -3 600

    -3 600

    0

    -6 100

    -6 100

    0

    -6 100

    -6 100

    0

    0

    0

    0

    Netto utgifter videreutlån

    2 400

    2 400

    0

    -100

    -100

    0

    -100

    -100

    0

    0

    0

    0

    Overføring fra drift

    -5 845

    -5 845

    0

    -44 900

    -44 900

    0

    -4 500

    -4 500

    0

    -2 500

    -2 500

    0

    Avsetninger til ubundet investeringsfond

    0

    -1 000

    -1 000

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Bruk av ubundet investeringsfond

    -3 500

    -3 500

    0

    -225 000

    -225 000

    0

    -47 000

    -47 000

    0

    0

    0

    0

    Sum overføring fra drift og netto avsetninger

    -9 345

    -10 345

    -1 000

    -269 900

    -269 900

    0

    -51 500

    -51 500

    0

    -2 500

    -2 500

    0

    Udekket/udisponert

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    2B Bevilgninger - investering

    Investeringer

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Oppvekst og kultur

    135 800

    133 272

    -2 528

    277 465

    277 465

    0

    98 980

    98 980

    0

    600

    600

    0

    Teknisk

    63 998

    62 498

    -1 500

    90 125

    90 125

    0

    86 675

    86 675

    0

    196 175

    196 175

    0

    Helse og mestring

    131 500

    131 500

    0

    295 500

    295 500

    0

    186 500

    186 500

    0

    100 500

    100 500

    0

    Stab og politisk styring

    3 600

    3 600

    0

    3 600

    3 600

    0

    3 600

    3 600

    0

    3 600

    3 600

    0

    Felleskostnader

    2 000

    2 000

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Kirken

    7 450

    7 450

    0

    3 850

    3 850

    0

    600

    600

    0

    1 600

    1 600

    0

    Sum Investeringer

    344 348

    340 320

    -4 028

    670 540

    670 540

    0

    376 355

    376 355

    0

    302 475

    302 475

    0

    Tilskudd til andres investeringer

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Investeringer i aksjer og andeler i selskaper

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Klp

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    Sum Investeringer

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    Investeringer med endringer

    Beløp i 1000

    2023

    2024

    2025

    2026

    Investering

    Startår

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Oppvekst og kultur

    Frakkapark*

    2023

    0

    700

    700

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Nedstrand barne- og ungdomsskole ombygging

    2023

    3 228

    0

    -3 228

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Sum Oppvekst og kultur

    3 228

    700

    -2 528

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Teknisk

    Salg av tomter*

    2023

    0

    -1 000

    -1 000

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Fornyelse av maskinpark teknisk

    2023

    2 000

    1 500

    -500

    2 000

    2 000

    0

    2 000

    2 000

    0

    2 000

    2 000

    0

    Sum Teknisk

    2 000

    500

    -1 500

    2 000

    2 000

    0

    2 000

    2 000

    0

    2 000

    2 000

    0


    1. Frakkapark*

    Tiltaksbeskrivelse

    Kommunestyret støttar opp om elevrådet ved Frakkagjerd ungdomsskule sitt initiativ til å leggje rette for meir fysisk aktivitet for elevane ved skulen og nærmiljøet, og ber rådmannen umiddelbart gå i gang med å realisere prosjektet «Frakkapark» i samarbeid med elevrådet og eventuelle andre interessentar. Prosjektet må realiserast så snart som råd, og etablerast slik at det ikkje kjem i konflikt med prosjekt ny ungdomskole.


    2. Nedstrand barne- og ungdomsskole ombygging
    Tiltaksbeskrivelse
    Nedstrand barne- og ungdomsskole (NBU) er bygget for små klasser. Det er stor variasjon i klassestørrelse på de ulike årskullene. Ved ombygging til større klasserom vil en kunne drive mer ressurseffektivt fremover når det er større mulighet for å slå sammen flere klassetrinn i undervisningsøktene. Det er behov for at skolen har flere rom med plass til elevgrupper på 20 - 35 elever. I tillegg er det behov for grupperom til flere elever som krever stor grad av tilrettelegging i form av alternativ kommunikasjon, hvile og stell gjennom hele skoledagen. Ombyggingen vil gi potensiale til å redusere driftskostnader.

    Folkebiblioteket på NBU er nå nedlagt. Dette innebærer at boksamlingen har blitt redusert, og at spesialbygde lokaler kan omdisponeres. Med relativt enkle løsninger er det mulig å bygge om slik at det blir tilgjengelig ett stort klasserom, ett grupperom. 

    Skyvedørene mellom klasserommene er ikke lydtette, noe som medfører uro i undervisningen. Dette gjelder 5 skyvedører som skiftes eller lydisoleres.


    Endringsbeskrivelse

    Tiltaket går ut. Dersom tiltaket skal vurderast på ny ber kommunestyret om ein gjennomgang av kva behov dei ulike skulane har for større klasserom og å sikre lydtette veggar, samt ein oversikt over kva skule som vil oppnå størst gevinst i høve til driftsreduksjon.


    3. Fornyelse av maskinpark teknisk

    Tiltaksbeskrivelse

    Det blir sett av 2 mill. kroner årlig til fornyelse av maskinparken i Teknisk drift, renhold, Idrett-park-friluftsliv og Arbeid og inkludering. Det er en forutsetning at innkjøpt utstyr kan regnes som investering, med minimum 3 års levetid, og har en kostnad på minimum 100 000 kroner.

    Endringsbeskrivelse

    Kommunestyret ber rådmannen redusere investeringsbehovet i kommunens maskinpark, og  i større grad legge til rette for interkommunale samarbeid og vurdere leige framfor eige.


    4. Sal tomter

    Tiltaksbeskrivelse

    Kommunestyret ber rådmannen intensivere arbeidet med å selge ledige kommunale tomter/tomteområder som over tid har stått til sals (eksempel Skulehaugen og Bådsvikfeltet i Skjoldastraumen, Nypedalen i Hinderåvåg, Bjørnsvikfeltet i Tysværvåg og Kallevik Sør). Kommunestyret ber og rådmannen vurdere om reguleringsplanar for områda bør endrast for å vurdere rekkefølgekrav på nytt med mål om å auke attraktiviteten og at privatpersonar kan kjøpe ei tomt rimeleg

    Verbalforslag

    1. Investering terapibasseng

    Kommunestyret ber rådmannen intensivere arbeidet med å finne interessentar som kan sikre kostnadseffektiv drift med mål om drift av bassenget så raskt som mogleg. Dette kan vera nabokommunar, bedrifter, lag og organisasjonar. Kommunestyret ber rådmannen gå i gang med nødvendige oppgraderinger for å gjenåpne bassenget så snart bærekraftig drift er på plass. Eventuell investering skal hentast frå fond.

    2. Kystfriluftsliv for alle

    Kommunestyret ber rådmannen arbeide for at Tysvær blir vurdert for å være ein pilotkommune på Haugalandet for å utvikle “padlehuker” og legge til rette for Kystfriluftsliv for alle, gjerne i samarbeid med friluftsrådet.  Padlehuk er eit enkelt bygg som er åpent for allmenheten etter “første mann til mølla prinsippet”. Dette vil kunne sette Tysvær enda tydeligere på kartet for “Vestkystparken”. 

    3. Kyrkja

    Kommunestyret ber rådmannen om å etablere eit samarbeid med kyrkja i Aksdal for å realisere og utvikle tilbod til sårbare grupper. Kommunestyret ber og rådmannen ta initiativ til ein dialog med kyrkja for å sjå på muligheter for realisering av utbygging av nye og nødvendige kjøkkenfasilitetar av kyrkja i Aksdal. 

    4. Sosial bustadpolitikk/startlån

    Kommunestyret ber om at rådmannen sikrar at tildelte midlar til startlån blir brukt i  tråd med Husbanken sine mål, slik at fleire kan få ein ønska og nødvendig bustad.

    5. Oversikt innsparings- og endringstiltak Helse og Mestring.

    Kommunestyret ber om at rådmannen tidleg 2023 legg fram konkret oversikt og status på dei ulike innsparingstiltaka som skal sikre innsparing og endring i Helse og Mestring, med mål om både å konkretisere utfordringane dei ulike tenestane står i, samt synleggjere endringsarbeid og ny praksis.

    6. Babeluba mm

    Kommunestyret ber om at rådmannen prioriterer tilbod til barn og unge i høve til kommunale festivalar og arrangement, gjerne i samarbeid med frivillige lag og foreiningar og andre interessentar. Slike arrangement skal aller helst vera gratis, for å sikre at alle har høve til å delta, uavhengig av familiens sosioøkonomisk status. Kommunestyret ber og rådmannen auke tilbodet i Aktivitetskortet, og sikre at alle i Tysvær er orientert om ordninga, slik at den er lett tilgjengeleg for dei som har behov. 

    7. Fond

    Kommunestyret ber rådmannen legge fram sak om bruk av evnt havbruksfond. 

    8. Støtte i sårbare og vanskelege tider

    Mange husstander slit med høge strømprisar, tross strømstøtte. Rådmannen bes utarbeide ei ordning for støtte til varmepumper til dei som treng dette mest. Kriterier for ordninga må vera behovsprøvd, tidsavgrensa og med kriterier tilsvarande nabokommunar. Rådmannen bes legge fram sak.

    9. Næringsutvikling

    Kommunestyret ber rådmannen gå i gang med å etablere et næringsområde i Hinderåvåg. Området skal reguleres for småskalanæring, -industri, sal og produksjon.


    10. Næringsfond

    Tysvær kommune har lagt til rette for vekst i næringslivet i kommunen og regionen. Gjennom kloke grep er det god utvikling både i Aksdal næringspark og i Haugaland næringspark. I tillegg registrerer ein positiv utvikling i næringslivet rundt om i kommunen. For å vera ein attraktiv næringskommune treng kommunen å sikre seg nødvendige musklar for å kunne tilby- og legge til rette for den best moglege bistanden ved behov. I samband med omstillinga som kommunen er i, og gjennom samskapinga der me er saman om, skal næringsskatten som er innført frå 2023 øyremerkast til to område:

    • Betale ned på kommunen si lånegjeld. (Dette er viktig i arbeidet med å nå måltalet for lånegjeld i kommunen) 

    • Styrking av næringsfond, der bedrifter i kommunen kan søke midlar til omstilling.  Slik kan kommunen vere ein støttespelar for eit innovativt næringsliv. 



    11. Miljøfyrtårn

    Kommunestyret ber rådmannen vektlegge arbeidet med miljøfyrtårnsertifisering for ulike avdelinger i kommunen. Kommunestyret ønskjer også at Tysvær kommune arbeidar for miljøsertifisering av bedrifter kommunen har eigarinteresser i.

    12. Samskaping med frivilligheten

    Rådmannen bes gå i dialog med Frilager Haugalandet og Røde Kors for om mogleg å finne felles synergier ved felles lokalisering i ytre del av kommunen. Til dømes for nytt moderne ungdomslokale på Frakkagjerd.



    Behandling

    Budsjettforslag, foreslått av Maren Økland,Arbeiderpartiet

    Fremmer budsjettforslag fra Ap, Sp, KrF, V og SV som ble lagt frem i formannskapet

    Budsjettforslag, foreslått av Monika Lindanger, Høyre
    Fremmer budsjettforslag fra H og FrP

    Rådmannens budsjettforslag fikk 0 stemmer

    Budsjettforslag fra Ap, Sp, Krf, V og SV fikk 20 stemmer

    Budsjettforslaget fra H og FrP fikk 9 stemmer

  • Samlesak for referatsaker Hoveddokument 424KB

    088/22 - 22/36506 - Samlesak for referatsaker

    Journaldato: 15.12.2022  1 dokument
    Brevdato: 15.12.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tatt til orientering



    Behandling

    RS 17/22 Møtereferat styringsgruppemøte Haugalandspakken S3-2022 og S4-2022.

  • Møtereferat styringsgruppemøte Haugalandspakken S3-2022 og S4-2022 Hoveddokument 128KB
    Brevdato: 08.12.2022
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: Ordfører
    Saksbehandler: Sigmund Lier

    Dokumenter

     
  • Juletillegg til de som mottar sosialhjelp som hovedinntektskilde Hoveddokument 439KB
    Brevdato: 13.12.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Rådmannen
    Saksbehandler: Sigurd Eikje

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret slutter seg til rådmannens anbefaling om å gi en økonomisk støtte på kr 160 000,- som juletillegg til de som mottar sosialhjelp som hovedinntektskilde.

    Utgiften dekkes innenfor rammen til NAV.



    Behandling

    Kommunestyret slutter seg enstemmig til rådmannens forslag til vedtak.

  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 431KB

    090/22 - 22/36507 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 15.12.2022  1 dokument
    Brevdato: 15.12.2022
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Politisk sekretariat
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tatt til orientering



    Behandling

    SP 7/22 Spørsmål fra Ola S. Apeland (H) rundt sak om nedklassifisering av kommunale veier som var til behandling i teknisk utvalg 08.12.22.

    Rådmannen svarte opp spørsmålet. Saken blir satt på sakskartet til formannskapsmøte i januar og kommunestyremøte i februar.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Sigmund LierArbeiderpartietOrdførersigmund.lier@tysver.kommune.no
Sven Ivar DybdalSenterpartietVaraordførersi-dyb@online.no
Maren ØklandArbeiderpartietMedlemmaren-paren@hotmail.com
Aud Irene EikemoArbeiderpartietMedlemaudirene.eikemo@gmail.com
Nils Bernt StråtveitArbeiderpartietMedlemnils.stratveit@tysver.kommune.no
Ingrid Velure-EideArbeiderpartietMedlemveluren@gmail.com
Henry Edgar SørensenArbeiderpartietMedlemsorensenhenry87@gmail.com
Ståle BergeArbeiderpartietMedlemstaaleberge@gmail.com
Randi Iren RettedalFremskrittspartietMedlemri-rett@online.no
Jan Atle KalkvikFremskrittspartietMedlemkalkvik@mac.com
Øyvind HellerslienFremskrittspartietMedlemhellerslien@hotmail.com
Anne HaraldseidHøyreMedlemedvin09@live.no
Ola Steinar ApelandHøyreMedlemola@hageland.no
Monika LindangerHøyreMedlemmonika.lindanger@tysver.kommune.no
Arvid Benes BakkenHøyreMedlemarvid.bakken@haugnett.no
Trygve HebnesHøyreMedlemtrygve.hebnes@gmail.com
Halvor Mathias StakkestadHøyreMedlemhmstakkestad@gmail.com
Gunn-Marit LygreKristelig FolkepartiMedlemgmylygre@online.no
Steinar HøyvikKristelig FolkepartiMedlemsteinar@bergeiendom.no
Kristian Valle HøieKristelig FolkepartiMedlemkristianhoie@hotmail.com
Per Johan LyseSenterpartietMedlempejl@online.no
Birgith LilleskogSenterpartietMedlembirgithlilleskog@gmail.com
Erlend DaleSenterpartietMedlemerlend_dale@hotmail.com
Jan Egil AusterheimSenterpartietMedlemjanausterh@gmail.com
Margot Karin EikeskogArbeiderpartietVaramedlemmaeikeskog@yahoo.no
Dan Jørgen EideArbeiderpartietVaramedlemdan.jorgen.eide@hotmail.com
Henning BratthammerSosialistisk VenstrepartiVaramedlemhenning.bratthammer@haugnett.no
Trygve EggeVenstreVaramedlemtrygveegge459@gmail.com
Åsmund Kringelandkriasm01@hotmail.com
Lillian Vikra (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlemlilvik@online.no
Turid Elin Tjoland (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlemturidbakke01@hotmail.com
Silje Kolnes Schouwstra (Ikke møtt) Sosialistisk VenstrepartiMedlemsiljekolnes@hotmail.com
Pauline Vik Vestly (Ikke møtt) VenstreMedlempauline.vestly@stemvenstre.no