Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 12.12.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 12.12.2023

Kommunestyret
12.12.2023 17:00 - 22:30
Utvalg:Kommunestyret
Dato:12.12.2023 17:00 - 22:30
Møtested:Tysvær rådhus, Kommunestyresalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 12.12.2023 (Hoveddokument)
Møteprotokoll:Protokoll - Kommunestyret - 12.12.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Godkjenning av innkalling, saksliste og valg av representanter til godkjenning av protokoll Hoveddokument 532KB
    Brevdato: 04.12.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Merknader til innkalling: Ingen

    Merknader til saksliste: Sak 83/23 blir behandlet før sak 80/23.

    Følgende representanter ble valgt til godkjenning av protokoll:

    1. Ordfører Monika Lindanger (H)

    2. Lars Birger Baustad (FrP)

    3. Gunn Marit Lygre (KrF)



    Behandling

    Ordfører la frem forslag om å flytte sak 83/23 (som ble ettersendt) til behandling før sak 80/23. Kommunestyret slutter seg til dette.

    Ordfører la frem forslag om Lars Birger Baustad (FrP) og Gunn Marit Lygre (KrF) til godkjenning av protokoll.

    Enstemmig

  • Valg av medlemmer og politiske representanter til Eldrerådet for perioden 2024 - 2027 Hoveddokument 660KB
    Brevdato: 24.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Anne Siri Wiklund

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret oppnevner for perioden 2024 – 2027 følgende representanter til Eldrerådet:

    Politiske representanter:

    Sven Ivar Dybdal (Sp)
    Vara: Ola S. Apeland (H)

    Medlemmer:Varamedlemmer (numerisk):

    1. Emly Årvik 1. Åsmund Austerheim

    2. Harald Stakkestad 2. Odd Harald Kvam

    3. Arne Gjerde 3. Erlend Dale

    4. Nils Tor Vågen

    5. Arne Kjell Askeland



    Behandling

    Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt

  • Valg av medlemmer og politiske representanter til rådet for personer med funksjonsnedsettelse for perioden 2024 - 2027 Hoveddokument 669KB
    Brevdato: 25.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Anne Siri Wiklund

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret oppnevner for perioden 2024 – 2027 følgende representanter til Råd for personer med funksjonsnedsettelse:

    Politiske representanter:

    Randi I. Rettedal (FrP)

    Vara: Jan Egil Austerheim (Sp)

    Medlemmer:Varamedlemmer (numerisk):

    1. Oddny Jørgensen Baustad (NFU Tysvær) 1. Siv Vindenes Revheim (ADHD Haugalandet)

    2.. Marius Søvik (Norges blindeforbund Rogaland) 2. Dag Olav Gaupås (NFU)

    3. Cathrine Iversen (Mage- tarmforbundet Rogaland)

    4. Tove Høgemark (LHL Tysvær og Bokn lokallag)

    5. HIlde Lindanger (Løvemammaene Vest)



    Behandling

    Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.

  • Valg av medlemmer og politiske representanter til Tysvær ungdomsråd for perioden 2024 - 2027 Hoveddokument 599KB
    Brevdato: 26.10.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Anne Siri Wiklund

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret oppnevner for perioden 2024 – 2027 følgende representanter til Tysvær ungdomsråd:

    Politiske representanter:

    Trygve Egge (V)
    Vara: Jorunn Synnøve Stava (H)

    Faste medlemmer:

    Navn

    Skole/ klasse

    Bosted

    Cecelia Eide Hansen

    TBU, 10. kl.

    Førland

    Henning Hatteland Hundhammer

    FUS, 8. kl.

    Førre

    Tommy Haugsgjerd

    FUS, 10. kl.

    Førre

    Ingvild Vik Holta

    NBU, 9. kl.

    Nedstrand

    Sunniva Kvamen Mjøs

    FUS, 9. kl.

    Førre

    Josefine Grødem Baksaas

    FUS, 10. kl.

    Førre

    Iver Strømsvold

    Karmsund vgs., 1. kl.

    Grinde

    Liv Kristi Høgemark-Hodne

    Haugaland vgs., 2. kl.

    Førland

    Sara Eline Skogland

    Vardafjell vgs., 2. kl.

    Frakkagjerd

    Liva Hadland Stakkestad

    Skeisvang vgs., 1. kl.

    Aksdal

    Mathias Bringedal

    Haugaland vgs., 1. kl.

    Aksdal

    Maia Vik

    Haugaland vgs., 3. kl.

    Nedstrand

    Anton Rasmussen

    Kopervik vgs., 1. kl.

    Førland

    Varamedlemmer:

    Navn

    Skole/ klasse

    Bosted

    1.

    Solveig Førland Rossebø

    Karmsund vgs., 1. kl.

    Tysværvåg

    2.

    Anne Marie S. Johannessen

    Karmsund vgs., 1. kl.

    Førre

    3.

    Karoline Sortland

    Haugaland vgs., 2. kl.

    Frakkagjerd

    4.

    Amalie Havn Skrunes

    Framnes vgs., 1. kl.

    Førre

    5.

    Ørjan Espevold Førland

    Haugaland vgs., 2. kl.

    Haugesund



    Behandling

    Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.

  • Vedtak klage -  Nesheim hyttefelt - Detaljregulering - planid 202005  Hoveddokument 800KB
    Brevdato: 09.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Forvaltning
    Saksbehandler: Bjørg Tone Vikshåland

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tysvær kommunestyret finner ikke grunnlag for å ta klagen på reguleringsplanen Nesheim Hyttefelt til følge, jf begrunnelse i saksutredningen.

    Saken sendes Statsforvalteren i Rogaland til endelig vedtak.



    Behandling

    Teknisk utvalg sin innstilling enstemmig vedtatt.

  • Budsjett- og økonomiplan 2024 - 2027 Hoveddokument 6MB
    Brevdato: 14.11.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Vedtak:

    1.) Budsjett- og økonomiplan 2024-2027

    De økonomiske rammer og prioriteringer som fremgår av Rådmannens forslag, legges til grunn for videre økonomisk planlegging i budsjett- og økonomiplanperioden.

    1.1) Årsbudsjett 2024

    1.1.1.) Driftsbudsjett 2024

    Kommunestyret vedtar total netto budsjettbeløp for 2024 til tjenesteområdene slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen i vedlegg "§5-4 Bevilgningsoversikter - drift (1A). Nye driftstiltak blir vedtatt slik det fremgår av budsjettdokumentasjonen.

    Rådmannen får fullmakt til å endre driftsbudsjett mellom resultatområdene, der endringene er av budsjett-teknisk og ikke-prinsipiell karakter, herunder overføring av midler fra lønnsreserven til de enkelte tjenesteområder når lønnsforhandlinger er gjennomført og endelige pensjonsutgifter fordelt, omfordeling av sparekrav, eller intern omorganisering.

    1.1.2.) Investeringsbudsjett 2024

    Investeringsbudsjettet, finansieringsbehov og finansiering for 2024 vedtas slik det fremgår av budsjettdokumentasjon for økonomiplanperioden 2024 - 2027 («§5-5 Bevilgningsoversikt – investering (2A) og Bevilgningsoversikt - drift §5-5 2B)).

    1.1.3) Klimabudsjett 2024

    Kommunestyret vedtar klimabudsjett med tiltak slik det fremgår av budsjettdokumentasjon.

    2.) Finansielle måltall

    Kommunestyret vedtar følgende finansielle måltall for budsjett- og økonomiplan 2024 - 2027:

    Netto driftsresultat bør ikke være lavere enn 4% av kommunens samlede driftsinntekter

    Kommunens disposisjonsfond (frie fond) bør minimum være 15% av kommunens samlede driftsinntekter

    Netto renteeksponert lånegjeld (den gjelden kommunen må dekke med egne midler) bør ikke overstige 60% av kommunens samlede driftsinntekter

    3.) Eiendomsskatt

    i) For eiendomsskatteåret 2024 skal det skrives ut eiendomsskatt jf. esktl. §3, første ledd, bokstav d “berre på næringseigedom, kraftanlegg, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfatta av særskattereglane for petroleum”.

    ii) Det skal også skrives ut eiendomsskatt på "flytande anlegg i sjø for oppdrett av fisk, skjell, skalldyr og andre marine artar”, jf. esktl.§4 tredje ledd i eiendomsskatteåret 2024.

    iii) I 2024 vil kommunen også skrive ut eiendomsskatt på eiendommer som tidligere falt under kategorien “verk og bruk” på “eit særskilt fastsatt grunnlag”, jf. overgangsregel til esktl. §§ 3 og 4, første ledd. Det særskilte grunnlaget skal i 2024 være lik 1/7 av differansen mellom eiendomsskattegrunnlaget i 2018 og 2019, som er forårsaket av nye verdsettelsesregler der produksjonsutstyr- og installasjoner ikke skal lengre skal regnes med i grunnlaget for verk- og bruk som fra og med 2019 blir ansett som næringseiendom. For eiendomsskatteåret 2024 skal det videre skrives ut eiendomsskatt på bygninger og grunnareal så langt disse var omfattet av eiendomsskattegrunnlaget for verk og bruk i 2018, jf. overgangsregelen til esktl. §§ 3 og 4 andre ledd.

    iv) Den alminnelige eiendomsskattesatsen for skatteåret 2024 er 7 promille, jf. esktl. § 11, første ledd. Utskriving av eiendomsskatt for skatteåret 2024 blir basert på takster fastsatt ved siste alminnelige taksering.

    v) Eiendommer eid av stiftelser og institusjoner som tar sikte på å gagne en kommune, et fylke eller staten fritas for eiendomsskatt jf. esktl. § 7, bokstav a). Det legges frem egen liste om hvilke konkrete eiendommer som skal fritas etter § 7 bokstav a). som vedlegg i saken.

    vi) Eiendomsskatten blir skrevet ut i to terminer, jf. esktl. §25, første ledd.

    4.) Skatt på inntekt og formue

    Skatt på inntekt og formue for 2024 utskrives etter den maksimalsats Stortinget fastsetter.

    5.) Låneopptak 2024

    i) Tysvær kommune tar opp inntil 228 mill. kroner i lån til finansiering av egne investeringer og inntil 76 mill. kroner til VA-investeringer, jf. kommuneloven § 14-15, første ledd. Totalt er låneopptak 277 mill. kroner utenom startlån (se punkt ii)).

    ii) Tysvær kommune tar også opp inntil 30 mill. kroner i lån til finansiering av videre utlån til boligformål ("startlån"), jf. kommunelovens § 14-15, første ledd.

    iii) Tysvær kommune kan refinansiere eksisterende lån per 31.12.2023 i 2024. Avdragstiden skal være 30 år for nye låneopptak. Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår for ovennevnte lånerammer.

    6.) Gebyr, avgifter og brukerbetaling

    Gebyrer, avgifter og brukerbetalinger fastsettes ut fra de til enhver tid gjeldene lover, forskrifter og retningslinjer. Nye gebyrer, avgifter og brukerbetalinger gjøres gjeldene fra 01. januar 2024 dersom ikke annet er fastsatt. Gebyrer, avgifter og brukerbetalinger fremkommer fra gebyroversikt som følger budsjettdokumentasjonen. Denne generelle prisøkningen lagt til grunn for 2023 - 2024 er 4%. Dette inkluderer også leiesatser for kommunale boliger.

    Innledning

    Flertallspartiene bygger sitt budsjett på rådmannens forslag med mindre endringer.Gjennom arbeidet med ny samfunnsdel i kommuneplanen, TK 2030 og vedtatt budsjett for 2023 har frivilligheten blitt løftet frem som viktig for å bidra til ønsket samfunnsutvikling. Flertallspartiene vil bygge videre på dette og ser det som viktig at kommunen spiller på lag med innbyggerne, lag og organisasjoner.

    Bevilgningsoversikt drift etter § 5-4 første ledd

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Rammetilskudd

    -480 748

    -480 748

    0

    -492 065

    -492 065

    0

    -492 069

    -492 069

    0

    -492 081

    -492 081

    0

    Inntekts- og formuesskatt

    -397 695

    -397 695

    0

    -397 568

    -397 568

    0

    -397 568

    -397 568

    0

    -397 568

    -397 568

    0

    Eiendomsskatt

    -190 100

    -190 100

    0

    -182 000

    -182 000

    0

    -182 000

    -182 000

    0

    -182 000

    -182 000

    0

    Andre generelle driftsinntekter

    -4 400

    -4 400

    0

    -4 400

    -4 400

    0

    -4 400

    -4 400

    0

    -4 400

    -4 400

    0

    Sum generelle driftsinntekter

    -1 072 943

    -1 072 943

    0

    -1 076 033

    -1 076 033

    0

    -1 076 037

    -1 076 037

    0

    -1 076 049

    -1 076 049

    0

    Korrigert sum bevilgninger drift, netto

    915 430

    916 230

    800

    886 807

    887 607

    800

    879 910

    881 510

    1 600

    878 587

    880 187

    1 600

    Avskrivninger

    107 358

    107 358

    0

    130 150

    130 150

    0

    155 582

    155 582

    0

    172 982

    172 982

    0

    Sum netto driftsutgifter

    1 022 788

    1 023 588

    800

    1 016 957

    1 017 757

    800

    1 035 492

    1 037 092

    1 600

    1 051 569

    1 053 169

    1 600

    Brutto driftsresultat

    -50 155

    -49 355

    800

    -59 076

    -58 276

    800

    -40 545

    -38 945

    1 600

    -24 480

    -22 880

    1 600

    Renteinntekter

    -11 700

    -11 700

    0

    -10 700

    -10 700

    0

    -9 700

    -9 700

    0

    -8 700

    -8 700

    0

    Utbytter

    -25 500

    -25 500

    0

    -25 500

    -25 500

    0

    -25 500

    -25 500

    0

    -25 500

    -25 500

    0

    Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Renteutgifter

    73 250

    73 250

    0

    78 650

    78 593

    -57

    77 250

    76 518

    -732

    75 250

    74 053

    -1 197

    Avdrag på lån

    65 000

    65 000

    0

    75 000

    74 942

    -58

    75 000

    74 252

    -748

    85 000

    83 758

    -1 242

    Netto finansutgifter

    101 050

    101 050

    0

    117 450

    117 335

    -115

    117 050

    115 570

    -1 480

    126 050

    123 611

    -2 439

    Motpost avskrivninger

    -107 358

    -107 358

    0

    -130 150

    -130 150

    0

    -155 582

    -155 582

    0

    -172 982

    -172 982

    0

    Netto driftsresultat

    -56 463

    -55 663

    800

    -71 776

    -71 091

    685

    -79 077

    -78 956

    120

    -71 412

    -72 252

    -839

    Overføring til investering

    2 500

    2 500

    0

    41 500

    41 500

    0

    47 500

    47 500

    0

    47 500

    47 500

    0

    Avsetninger til bundne driftsfond

    2 497

    2 497

    0

    2 879

    2 879

    0

    3 914

    3 914

    0

    -3 195

    -3 195

    0

    Bruk av bundne driftsfond

    0

    0

    0

    -2 893

    -2 893

    0

    -2 893

    -2 893

    0

    -2 893

    -2 893

    0

    Avsetninger til disposisjonsfond

    52 595

    52 595

    0

    30 290

    30 290

    0

    30 555

    30 555

    0

    30 000

    30 000

    0

    Bruk av disposisjonsfond

    -1 129

    -1 929

    -800

    0

    -685

    -685

    0

    -120

    -120

    0

    839

    839

    Dekning av tidligere års merforbruk i driftsregnskapet

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat

    56 463

    55 663

    -800

    71 776

    71 091

    -685

    79 076

    78 956

    -120

    71 412

    72 251

    839

    Merforbruk/mindreforbruk

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Bevilgningsoversikt drift etter § 5-4 andre ledd

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Stab og politisk styring

    70 173

    70 173

    0

    71 771

    71 771

    0

    72 471

    72 471

    0

    72 971

    72 971

    0

    Oppvekst og kultur

    417 152

    417 452

    300

    400 416

    400 716

    300

    398 514

    398 814

    300

    398 510

    398 810

    300

    Helse og mestring

    265 885

    265 885

    0

    265 045

    265 045

    0

    265 424

    265 424

    0

    265 424

    265 424

    0

    Teknisk

    62 107

    62 607

    500

    51 480

    51 980

    500

    47 441

    48 741

    1 300

    38 512

    39 812

    1 300

    Kirken

    11 699

    11 699

    0

    11 199

    11 199

    0

    10 199

    10 199

    0

    10 199

    10 199

    0

    Felleskostnader

    84 533

    84 533

    0

    81 633

    81 633

    0

    81 633

    81 633

    0

    81 633

    81 633

    0

    Finansiering

    5 250

    5 250

    0

    5 250

    5 250

    0

    5 250

    5 250

    0

    5 250

    5 250

    0

    Herav:

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Avskrivinger

    19 158

    19 158

    0

    21 850

    21 850

    0

    23 582

    23 582

    0

    23 582

    23 582

    0

    Motpost avskrivninger

    -19 158

    -19 158

    0

    -21 850

    -21 850

    0

    -23 582

    -23 582

    0

    -23 582

    -23 582

    0

    Netto renteutgifter og -inntekter

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Overføring til investering

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Avsetninger til bundne driftsfond

    2 497

    2 497

    0

    2 879

    2 879

    0

    3 914

    3 914

    0

    -3 195

    -3 195

    0

    Bruk av bundne driftsfond

    0

    0

    0

    -2 893

    -2 893

    0

    -2 893

    -2 893

    0

    -2 893

    -2 893

    0

    Avsetninger til disposisjonsfond

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Bruk av disposisjonsfond

    -1 129

    -1 129

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Korrigert sum bevilgninger drift, netto

    915 430

    916 230

    800

    886 807

    887 607

    800

    879 910

    881 510

    1 600

    878 587

    880 187

    1 600

    Tiltak i driftsbudsjettet med endringer

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Politisk vedtak

    Miljøtiltak ungdomstrinnet*

    0

    300

    300

    0

    300

    300

    0

    300

    300

    0

    300

    300

    Sum Oppvekst og kultur

    0

    300

    300

    0

    300

    300

    0

    300

    300

    0

    300

    300

    Politisk vedtak

    Terapibasseng*

    0

    500

    500

    0

    500

    500

    0

    500

    500

    0

    500

    500

    Sum Teknisk

    0

    500

    500

    0

    500

    500

    0

    500

    500

    0

    500

    500

    Miljøtiltak ungdomstrinnet*

    Tiltaksbeskrivelse

    Det bevilges kr 300.000 til ungdomsskolene til miljøtiltak for å fremme sosiale møteplasser. Skolens administrasjon velger selv hvordan disse midlene kan brukes.


    Terapibasseng*
    Tiltaksbeskrivelse

    Terapibassenget gjenåpnes snarest. Flertallspartiene legger til grunn at brukerbetaling skal benyttes for å finansiere økte driftskostnader. Rådmannen bes ta et initiativ til nabokommunene med å tilby bruk av terapibassenget.

    Bevilgningsoversikt investering etter § 5-5 første ledd

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Investeringer i varige driftsmidler

    593 749

    590 849

    -2 900

    703 319

    668 819

    -34 500

    483 100

    458 400

    -24 700

    385 500

    385 500

    0

    Investeringer i aksjer og andeler i selskaper

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    Avdrag på lån

    0

    0

    0

    39 000

    39 000

    0

    45 000

    45 000

    0

    45 000

    45 000

    0

    Sum investeringsutgifter

    596 249

    593 349

    -2 900

    744 819

    710 319

    -34 500

    530 600

    505 900

    -24 700

    433 000

    433 000

    0

    Kompensasjon for merverdiavgift

    -102 710

    -102 130

    580

    -111 404

    -104 504

    6 900

    -63 070

    -58 130

    4 940

    -24 370

    -24 370

    0

    Tilskudd fra andre

    -1 140

    -1 140

    0

    -840

    -840

    0

    0

    0

    0

    -150 000

    -150 000

    0

    Bruk av lån

    -304 399

    -302 079

    2 320

    -460 775

    -433 175

    27 600

    -420 030

    -400 270

    19 760

    -211 130

    -211 130

    0

    Sum investeringsinntekter

    -408 249

    -405 349

    2 900

    -573 019

    -538 519

    34 500

    -483 100

    -458 400

    24 700

    -385 500

    -385 500

    0

    Videreutlån

    30 000

    30 000

    0

    20 000

    20 000

    0

    20 000

    20 000

    0

    20 000

    20 000

    0

    Bruk av lån til videreutlån

    -30 000

    -30 000

    0

    -20 000

    -20 000

    0

    -20 000

    -20 000

    0

    -20 000

    -20 000

    0

    Avdrag på lån til videreutlån

    6 000

    6 000

    0

    6 000

    6 000

    0

    6 000

    6 000

    0

    6 000

    6 000

    0

    Mottatte avdrag på videreutlån

    -6 000

    -6 000

    0

    -6 000

    -6 000

    0

    -6 000

    -6 000

    0

    -6 000

    -6 000

    0

    Netto utgifter videreutlån

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Overføring fra drift

    -2 500

    -2 500

    0

    -41 500

    -41 500

    0

    -47 500

    -47 500

    0

    -47 500

    -47 500

    0

    Bruk av ubundet investeringsfond

    -185 500

    -185 500

    0

    -130 300

    -130 300

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Sum overføring fra drift og netto avsetninger

    -188 000

    -188 000

    0

    -171 800

    -171 800

    0

    -47 500

    -47 500

    0

    -47 500

    -47 500

    0

    Udekket/udisponert

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0


    Bevilgningsoversikt investering etter § 5-5 andre ledd

    Investeringer

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Teknisk

    158 650

    155 750

    -2 900

    229 000

    194 500

    -34 500

    217 300

    192 600

    -24 700

    274 700

    274 700

    0

    Stab og politisk styring

    10 470

    10 470

    0

    12 350

    12 350

    0

    9 100

    9 100

    0

    9 100

    9 100

    0

    Helse og mestring

    216 939

    216 939

    0

    287 139

    287 139

    0

    250 500

    250 500

    0

    100 500

    100 500

    0

    Kirken

    5 450

    5 450

    0

    600

    600

    0

    600

    600

    0

    600

    600

    0

    Oppvekst og kultur

    202 240

    202 240

    0

    174 230

    174 230

    0

    5 600

    5 600

    0

    600

    600

    0

    Sum Investeringer

    593 749

    590 849

    -2 900

    703 319

    668 819

    -34 500

    483 100

    458 400

    -24 700

    385 500

    385 500

    0


    Tilskudd til andres investeringer

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring


    Investeringer i aksjer og andeler i selskaper

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Klp

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    Sum Investeringer

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0

    2 500

    2 500

    0


    Investeringer med endringer

    Beløp i 1000

    2024

    2025

    2026

    2027

    Investering

    Startår

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Innstilling

    Mitt forslag

    Endring

    Teknisk

    Frakkagjerdveien*

    2024

    0

    1 500

    1 500

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Terapibasseng*

    2024

    0

    2 500

    2 500

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    0

    Rådhuset ventilasjon, energi og enøktiltak

    2024

    6 900

    0

    -6 900

    23 000

    0

    -23 000

    12 700

    0

    -12 700

    0

    0

    0

    Parkdrag Aksdal vest

    2024

    1 000

    1 000

    0

    14 500

    3 000

    -11 500

    15 000

    3 000

    -12 000

    0

    0

    0

    Sum Teknisk

    7 900

    5 000

    -2 900

    37 500

    3 000

    -34 500

    27 700

    3 000

    -24 700

    0

    0

    0


    Rådhuset ventilasjon, energi og enøktiltak

    Tiltaksbeskrivelse

    I 2018 ble det gjennomført et forprosjekt for ombygging og oppgradering av Rådhuset som hadde en samlet kostnadsramme på 29,3 mill. kroner eks. mva. Kommunestyret vedtok under budsjettbehandlingen for 2019 å utsette prosjektet i påvente av nærmere vurdering av bygningsmessige og organisatoriske forhold.

    Rådmannen har i 2021-2022 revidert forprosjektet som ble ferdigstilt april 2022. Det er sett på oppgradering av Rådhuset i forhold til behov for etterisolering, utskifting av vindu, oppvarming og ventilasjon. Bygget tilfredsstiller ikke HMS krav, og med oppgradering kan bygget driftes mer energieffektivt.

    Innledning

    Rådhuset er bygd i 3 ulike byggetrinn:

    • Byggetrinn 1, Vestfløy 1971.

    • Byggetrinn 2, Midtfløy 1984.

    • Byggetrinn 3, Østfløy 1992.

    Følgende ENØK-tiltak er sett på:

    Utskifting av flere ventilasjonsaggregat, konvertering til vannbåren varme med energibrønner, og nye vinduer og etterisolering av vestfløy (byggetrinn 1).

    Konvertering til vannbåren varme med tilhørende energibrønner muliggjør at det om sommeren kan benyttes kjøling fra energibrønnar til å kjøle ventilasjonsluft. Alle elektriske panelovner erstattes med radiatorer med vannbåren oppvarming.

    Som alternativ til konvertering til vannbåren varme er det også sett på et alternativ der eksisterende elektrisk oppvarming beholdes. Det er da lagt til grunn elektriske varmebatterier i nye ventilasjonsanlegg.

    Tiltak omtalt i revidert forprosjekt

    Bygningsmessige tiltak

    Bygningsmessig standard på byggetrinn 1 er vesentlig dårligere enn på resterende bygg. Det er derfor her det anbefales større oppgraderinger i forhold til utskifting av alle vinduene, etterisolering og vindtetting av fasadene. Det anbefales også å tilleggsisolere etasjeskillet mot kaldloftet på denne delen. I tillegg må vinduer i sørfasaden i midtfløyen skiftes.

    Eksisterende ventilasjons rom er for små for utskifting av ventilasjons aggregatene. Det må derfor etableres to nye ventilasjons rom. Ett på loftet over vestfløyen, og ett i 2. etasje i midtfløy (lagerrom i rådmannsgangen). Her må takkonstruksjonen heves lokalt. Noe av kanalnettet for ventilasjon må bygges om. En del av himlinger må da tas ned for å gi tilkomst. Dette gjelder også under galleriet i kommunestyresalen.

    Det monteres ny utvendig automatisk solavskjerming på alle fasader mot øst, sør og vest.

    Ved konvertering til vannbåren oppvarming må det etableres ett nytt teknisk rom. Beste plassering av dette er i garasjen i kjelleren i østfløyen. Garasjen blir idag benyttet av oppmålingsavdelingen. Erstatningsgarasje må skaffes.

    For tilstrekkelig kapasitet i varmeanlegget etableres det 12. stk. energibrønner. Disse er foreslått plassert hovedsakelig på nordsiden av rådhuset. Det er også muligheter til å plassere noen på parkeringsplassen.

    Energibesparelse

    Tysvær Rådhus bruker 850-900 000 kWh elektrisk strøm pr år i dag. Med bygningsmessige tiltak på vestfløy og nye tekniske anlegg inkludert vannbåren varme er det estimert en årlig besparelse på 400 000 kWh.

    • Med energipris på 1,5 kr/kWh gir dette en årlig besparelse på 600 000 kroner.

    • Med energipris på 2 kr/kWh gir dette en årlig besparelse på 800 000 kroner

    For alternativ løsning uten vannbåren varme via radiatorer, vil de bygningsmessige tiltak og nye ventilasjonsanlegg gitt en forventet besparelse på 70 000 kWh pr år.

    Solcelleanlegg

    I forbindelse med ENØK- tiltak på rådhuset, kan det være naturlig å vurdere installasjon av solcelleanlegg på byggets takflater. Bygget har øst-/vest og sør vendte takflater som kan egne seg til dette. Solcelleanlegg er ikke en del av prosjektmandatet, men dersom det bevilges midler i prosjektet kan dette utredes nærmere i detaljprosjekteringsfasen. Investeringskostnaden for et solcelleanlegg på 50 kWp anslås til 550 000 kroner. Et solcelleanlegg på denne størrelsen kan en forvente en årlig energiproduksjon på 33 MWh de første 25 år. Estimert nedbetalingstid på anlegget:

    • Med energipris 1,5 kr/kWh - 12 år

    • Med energipris 2 kr/kWh - 9 år

    Kostnadsoverslag

    Kostnadsoverslag for anbefalte løsning med utskifting av vinduer, tilleggsisolering, ny solavskjerming, utskifting av ventilasjonsaggregater, som inkluderer konvertering til vannbåren oppvarming har en rammekostnad på 36,9 mill. kroner inkl. mva.Eventuelt solcelleanlegg er ikke medtatt i denne summen, da det ikke var en del av mandatet.


    Kostnadsoverslag – Alternativ løsning uten konvertering til vannbåren varme og energibrønner. Det er sett på et alternativ der varmeanlegg beholdes slik det er, og at det ikke konverteres til vannbåren varme og energibrønner. Rammekostnad:26,8 mill. kroner inkl. mva 


    Kostnadsoverslag – Kun etterisolering og utskifting av vinduer i vestfløy, samt ny solavskjerming hele Rådhuset. Rammekostnad:9 mill. kroner inkl. mva


    Det er stor usikkerhet i forhold til prisstigning på grunn av ettervirkninger etter Corona pandemien, samt det pågående konflikten i Ukraina. Prisstigning er derfor ikke medtatt for noen av alternativene, og kan påvirke sluttsummen i alle alternativene.


    Det blir anbefalt at en går for løsning som inkluderer konvertering til vannbåren varme. Som redegjort ovenfor vil dette gi en betydelig årlig energibesparelse.


    Etter justering for prisstigning i 2023 og 2024 er rammekostnad for anbefalt løsning 39,5 mill. kroner inkl. mva.

    Parkdrag Aksdal vest
    Tiltaksbeskrivelse

    Arbeidet med skisseprosjektet startet i januar 2023 med befaring i området. Samtidig er det avholdt flere innspillsmøter med innbyggere, offentlige tjenester og næringsliv. Deretter ble det avholdt et åpent dialogmøte med presentasjon av foreløpige skisser en lørdag i februar.Det kom inn viktige innspill som ble tatt med videre i arbeidet med parkdraget. 


    Målet er at parkdraget skal bli en attraktiv og universelt utformet forbindelse som gir en parkfølelse gjennom Aksdal sentrum. Målet er at denne veien blir valgt i stedet for bilen for å komme seg rundt i Aksdal. Det er foreslått variasjon underveis, som plassdannelser og variasjon i beplantning og belegning. Det legges opp til mange muligheter for hvile og aktiviteter underveis, samt muligheter for ulike sosiale møteplasser.

    Illustrasjon Parkdraget


    Aksdal Vest er en av tre deler i parkdraget. Aksdal vest er regulert til sentrumsutvikling med forretning/kontor/tjenesteyting (Felt BKB1) i sør, Bolig/tjenesteyting (Felt BKB2) i nord og boligbebyggelse (Felt BKS1 og BKS2) i nord og vest. Parkdraget inngår i reguleringsplanen, regulert til hhv. lekeplass (Felt o_BLK), gangvei/gangareal/gågate (Felt SGG1 og SGG2) og torg (Felt ST). I dette prosjektet er det tatt med en utvidelse av parkdraget, slik at det også omfatter byggegrenser til omkringliggende bygg samt et mulig taklandskap på bygg i nord (Helsekvartalet). Dette gir en mer helhetlig løsning av hele området, og gir parkdraget et større areal.

    Illustrasjon Aksdal Vest

    Det er ønskelig at lekeplassen i Aksdal vest, som har en attraktiv beliggenhet, blir en områdelekeplass med noen attraksjoner som tiltrekker seg barn/ungdom/voksne. Kombinasjonen med boliger, helsekvartal og næring vil føre til at mange forhåpentligvis kommer til å bruke denne plassen.  I resten av parkdraget er det fokus på natur og bevaring, mens i dette området er det ønskelig med mer innslag av tilrettelegging og møteplasser.

    Lars Hetervigs plass

    Kulturhusets solrike nordfasade tilrettelegges for opphold med beplantede pergolaer over sitteplasser eller uteservering. Det er lagt inn midler til dette tiltaket i 2024.

    Illustrasjon Pergola Lars Hetervigs plass



    Verbalforslag

    TK 2030, behov for nye handlingsregler

    Flertallspartiene vil arbeide videre med å få en bærekraftig økonomi, gjennom felles årsbudsjett og økonomiplaner, med mål om å ta ned driftskostnader og fortsette arbeidet med TK2030. 


    Partiene ser med uro på store kostnadsøkninger til VA, økte avgifter og generell kostnadsutvikling knyttet til sentrumsutvikling og nytt helsekvartal. Dette sammen med bygging av ny ungdomsskole på Frakkagjerd utfordrer budsjett og langtidsbudsjett i kommunen med høy lånegjeld, samtidig som kommunens mål om 4% driftsresultat legger til rette for en god utvikling av kommunen.  


    KOSTRA viser at Tysvær kommune drifter rundt 118 millioner dyrere enn landet utenom Oslo.   


    Kommunestyret har derfor vedtatt en driftsreduksjon på 50 mill. kroner (utfra 2021-budsjett) innen 2025. Dette krever stor omstilling og det må jobbes bredt for å få realisert den økonomiske innsparingen som er vedtatt for økonomiplanperioden. Samtidig har kommunen relativt forutsigbare inntekter, gitt at dagens rammevilkår videreføres gjennom eiendomsskatt, produksjonsavgift, havbruksfond og utbytte, og vi kan dermed tåle større investeringer. Økte inntekter må ikke legge grunnlag for nye høye driftskostnader. Flertallspartiene ser derfor at det er et klart behov for å innføre handlingsregler, slik at vi kan stå bedre rustet til nødvendige tiltak og investeringer.


    Virksomhetsgjennomgang

    Flertallspartiene vil ha en virksomhetsgjennomgang med sikte på å ha en effektiv ledelse av Tysvær kommune. Flertallspartiene legger til grunn at det skal oppnås en effektiviseringsvinst gjennom året, synligjort i tertialrapportene til kommunestyret.


    Morgendagens helse og eldreomsorg krever nytenking

    Det skal tas en gjennomgang av innholdet i helsekvartalet i Aksdal og helsehuset i Nedstrand, der videre bruk av Tysværtunet og Aksdalstunet skal avklares, med sikte på å etablere langsiktige og bærekraftige løsninger. 


    Flertallspartiene ber om at det legges frem en politisk sak med klare tilrådinger for det videre arbeidet med helsekvartalet tidlig våren 2024, før det legges frem forslag om investeringsprogram og utbyggingsavtale.


    Flertallspartiene viser til sak 46/2021 som gav rådmannen i oppdrag å utrede nytt helsehus med nødvendig kapasitetsøkning av institusjonsplasser fra 67 til 88, samt etablering av nye omsorgsboliger med tilpasset bemanning, samlet totalt 120 helse- og omsorgsplasser.  


    Rådmannen bes vurdere følgende i det videre arbeidet:

    • Prosjektet skal ha en effektiviseringsgevinst. Det legges til grunn at Tysvær kommune etter etablering av helsehuset skal ha en lavere kost pr. institusjonsplass sammenlignet med Landet utenom Oslo. Det er videre en forutsetning at investeringen til nytt helsehus minimum dekker renter og avdrag i effektiviseringsgevinst. 

    • Rådmannen bes drøfte grunnlaget for å etablere nøkkeltall/KPIer for tiltaket, som kan brukes til å vurdere løpende måloppnåelse.   

    • Behovet for institusjonsplasser er økende, og vil være sterkt økende i perioden 2030-2050, beregnet til et behov på godt over 200 plasser i siste del av perioden. Rådmannen bes derfor avklare hvordan en kan legge til rette for en trinnvis utbygging, ref. sak 46/2021, og fremme det mest kostnadseffektive tiltaket på kort og lang sikt. 

    • Kommunestyret ber rådmannen avklare hvordan Tysværtunet skal bli en del av prosjektet.

    • I det videre arbeidet med kapasitetsdekning av omsorgsbehovet på kort og lang sikt, bes rådmannen drøfte OPS/private løsninger.

     

    Flertallspartiene vil innføre en årlig tilstandsrapport om helse- og eldreomsorgen i Tysvær til kommunestyret.


    Bo trygt i Tysvær

    For å møte et sterkt økende omsorgsbehov skal det utarbeides en egen plan for hjemmebasert omsorg med kort responstid, og med et styrket arbeid på forebygging.  Rådmannen bes fremme sak om dette første halvår 2024, parallelt med planarbeidet for helsehuset i Aksdal og Nedstrand, og i arbeidet med nye strategier i Boligprogrammet utvikle gode boligløsninger i Tysvær kommune. 


    Arbeidet med et mer aldersvennlig samfunn skal styrkes med bl.a. gode møteplasser, felles måltid og tiltak som kan forebygge ensomhet. 


    Boligpolitikk

    Flertallspartiene vil revidere boligprogrammet som en del av arbeidet med arealdelen i kommuneplanen. Flertallspartiene stiller seg positiv til spredt boligbygging i distriktene der det ligger til rette for dette.


    Det bes om at kommunens boligmasse må gjennomgås med sikte på å avklare hvilke boliger og bygninger som kan avhendes og hvilke som skal beholdes. Vedlikeholdet av kommunens eiendommer skal styrkes.


    Rådmannen bes arbeide med ulike tiltak som kan styrke innbyggernes mulighet til egen bolig gjennom startlån og andre boligsosiale ordninger, og se dette i sammenheng med kommuneplanarbeidet og Boligprogrammet.

    + 1,0 mill. til lys og enkle tiltak.

    Terapibasseng

    Terapibassenget gjenåpnes snarest. Flertallspartiene legger til grunn at brukerbetaling skal benyttes for å finansiere økte driftskostnader.


    Rådmannen bes ta et initiativ til nabokommunene med å tilby bruk av terapibassenget.


    Barn og unge

    Flertallspartiene vil at skolen skal være en arena som fremmer sosiale møteplasser som igjen fører til god livskvalitet. Skolen skal være et sted for læring samtidig som det er en viktig arena for sosialt samvær. Her utvikles vennskap både i timene, i friminuttene og på skoleveien. UngData undersøkelsen fra 2022 viser at de fleste trives på skolen og et mindretall gruer seg til å gå på skolen og opplever skolen som kjedelig. Det er en økende grad av psykiske plager og flertallspartiene ønsker å styrke skolens arbeid innen feltet. Det bevilges kr 300.000 til ungdomsskolene, fordelt med likt beløp pr. elev til miljøtiltak for å fremme sosiale møteplasser. Skolens administrasjon velger selv hvordan disse midlene kan brukes.

     

    Flertallspartiene ser med bekymring på rekruttering til barnehage og skole med reduserte søkertall til ledige stillinger, samt stor nedgang i søkertallet til utdanningsinstitusjonene. Vi vil derfor ta initiativet til at dette tas opp bredt i god samhandling med arbeidstakerorganisasjonene.


    I høringen til budsjettet var arbeidstakerorganisasjonen tydelige på at det er utfordringene i skoler og barnehager i Tysvær. Vi ber derfor om at det settes opp sak i administrasjonsutvalget, hvor rådmann, arbeidstakerorganisasjonene og folkevalgte kan drøfte grunnlag for videre satsninger til barn og unge med særlig vekt på tidliginnsats.


    Rådhuset

    Investeringer i dagens rådhus utsettes og ses i sammenheng med nytt kontorbygg på tomten sør for rådhuset. Nødvendig vedlikehold gjennomføres innen avsatte budsjettmidler 2023. 

    Parkdrag

    Flertallspartiene ser positivt på arbeidet med parkdraget, men vil ta dette etappevis.


    Det legges frem en orienteringssak om parkdraget i kommuneplanutvalget, som også skal inneholde en vurdering av vedlikeholdsbehovet på eksisterende grøntarealer og natur. Det er et mål for arbeidet at det skal bli en standardheving av naturpleie og det grønne rommet i Aksdal i et langsiktig perspektiv.  


    Ved utbygging og etablering skal det inngås drift og vedlikeholdsavtaler som sikrer langsiktig vedlikehold, og flertallspartiene stiller seg positiv til privat vedlikehold av grønteralene i kommunen og ber rådmannen vurdere dette ved fremleggelse av budsjett for 2025. 

    Flertallspartiene viser til arbeidet med utvikling av Aksdal vest, og vil følge opp de forpliktelsene kommunen påtar seg ved salg av aktuelle arealer. Både salgsinntekter for salg av næringstomt og sentrumsfond vil være naturlig finansieringskilde.

    Endelig finansiering av dette blir å behandle ved budsjett 2025 og økonomiplan 2026-2028.

    Vann og avløp (VA), tiltak for reduserte avgifter

    Tysvær har gjennom flere år investert og forbedret VA-sektoren, som har ført til god standardheving på hele VA-strukturen i kommunen. I tillegg er det foretatt store investeringer i næringsparkene og i forbindelse med sentrumsutviklingen i kommunen. Alt dette er isolert sett et gode for innbyggere og næringsliv, men avgiftsnivået er i ferd med å bli høyt.


    Tysvær kommune vil med rådmannens forslag til budsjett få rundt kr 20.500 i VA-kostnader pr. husholdning for neste år, og kr 34.000 i 2027. 


    Vedlagte tabell viser virkningene av budsjettet sammenlignet med nabokommunene Karmøy, Bømlo, Haugesund og Vindafjord. Eiendomsskatt på bolig er ikke medtatt, og ville ha redusert forskjellen på avgiftsbelastningen mellom kommunene. 

     

     

    Forskriften for selvkost legger til grunn at tidligere års underskudd dekkes inn de fem påfølgende årene. Dette medfører at større investeringer på kort har ført til uforholdsmessig høy avgiftsbelastning. Utvikling av to store regionale næringsparker har forsterket dette, og bidratt til økte avgifter for husholdninger og næringsliv. 


    Flertallspartiene ber derfor om at det legges fram sak med mål om å ta ned økte VA-gebyrer. Rådmann bes ta en kritisk gjennomgang av de investeringene som det haster mest med, samt kartlegge utbedringsbehov for å kunne ta dette inn som mulige rekkefølgebestemmelser i aktuelle utbyggingsområder. Videre skal lekkasjer på vann og avløp kommenteres, med tiltak for å begrense forbruket og rensebehov som følge av innlekkasje.


    I den forbindelse bes også rådmannen gjennomgå VA-kostnader for de fem siste årene, samt hvordan disse har belastet selvkostfondet.  Videre skal avskrivningstiden vurderes opp mot antatt levetid på investeringene til VA, med sikte på redusert avgiftsbelastning.


    Rådmannen bes videre vurdere alternative løsninger som kan bidra til å redusere økte VA kostander, ved for eksempel å forlenge selvkostbelastning gjennom forskuttering og utbyggingsavtaler, og dermed forlenge perioden for at fremtidig underskudd kan fremføres. Bruk av kapitalinntekter skal også vurderes, men ses i sammenheng med etablering av nye handlingsregler.

     

    Tiltak for reduserte VA-avgifter for 2024:
    Endring i disponering av ny eiendomsskatt på næring, vedtatt budsjett 2023: Budsjettvedtak for 2023 pkt. 10.
    Næringsfond og nedbetaling av gjeld oppheves.

    Det tilføres 10 mill. kroner til selvkostfond vann, og 10 mill. kroner til selvkostfond avløp i regnskapsåret 2023. Midlene skal tas fra inntektene fra eiendomsskatt på næringseiendom i 2023. Dette tilføres i tillegg til tidligere vedtatt overføring (2. tertial 2023). 


    Selvkostfondets underskudd er dermed dekket opp for 2024. 

    • I 2024 er økningen på gebyr for vann 20,8% og 20,7% på avløp. 

    • Gebyrliste for 2024 revideres iht. vedtak. 

     


    VA avgift for 2024 blir kr. 17.901, og videre avgiftsnivå blir å vurdere ved behandling av årsbudsjett og økonomiplan 2025. 

     

    Rådmannens 0 alternativ til kr 500 millioner for reservevann anses som svært krevende.  Rådmannen bes derfor arbeide videre med å finne løsninger sammen med aktuelle nabokommuner for å ta ned kostander og risiko. I den sammenhengen bes rådmannen også drøfte virkningene av nytt Eu direktiv på avløp. 

     

    Næring og arbeidsliv

    Flertallspartiene vil spille på lag med næringslivet og lytte til deres behov. Det skal arbeides aktivt for nye etableringer, og tilrettelegges for nødvendig utviklingsareal til næringslivet for å skape vekst og nye arbeidsplasser. Det skal tas vare på de bedriftene som er etablert, og det er et mål å trygge arbeidsplasser innenfor landbruk, skogbruk, fiske og havbruk. Samarbeidspartiene vil legge til rette med forutsigbare rammebetingelser, og styrke samarbeidet i regionen.

    Endringer fra rådmannens fremlegg til budsjett- og økonomiplan 2024-2027

    Drifts endringer2024 2025 2026 2027

    Terapibasseng 0,5 0,5 0,5 0,5

    Miljøtiltak ungdomstrinnet 0,3 0,3 0,3 0,3

    Investering endringer

    Enkle tiltak Frakkagjerdveien 1,0 0 0 0

    Terapibasseng 2,5 0 0 0

    Rådhuset - 6,9 - 23 - 12,7 0

    Parkdrag* sentrumsfond 0 - 11,5 - 12 3

    Oversendingsforslag:

    Frakkagjerd barneskole - Mulighetsstudie knyttet til brakkemodul: Kommunestyret ber Formannskapet om å vurdere alternative løsninger til videre bruk og antydet utvikling av brakkemodul ved skolen.
    Det vurderes alternativer på kort sikt og varige løsninger.


    Kommunestyret ber rådmann vurdere å starte Lyttevennprosjekt i skole, organisert via Frivilligsentralen.

    Lyttevenn er ei satsing mange stader i landet, https://lyttevenn.no/ og eldreråda har vore medverkande. ‹‹Lyttevenn›› er en aktivitet hvor generasjoner møtes og eldre er en viktig ressurs. Et enkelt tiltak, men utrolig virkningsfullt. Lyttevenn er akkurat det ordet forteller, en som lytter til elevers lesing.



    Behandling

    Ola S. Apeland (Ap) la frem forslag til endringer i følgende punkt i verbaldel til flertallsforslaget fra formannskapet:

    Avsnitt - Tiltak for reduserte VA-avgifter for 2024:

    Endring i disponering av ny eiendomsskatt på næring, vedtatt budsjett 2023: Budsjettvedtak for 2023 pkt. 10.
    Næringsfond og nedbetaling av gjeld oppheves.

    Avsnitt - Boligpolitikk: Nytt siste avsnitt:

    Rådmannen bes starte opp et arbeid med Frakkagjerdveien, med sikte på raskere etablering, med særlig vekt på myke trafikanter. Rådmannen bes i den forbindelse vurdere kortsiktige tiltak for sikker skolevei med egen sak til Teknisk utvalg.

    + 1,0 mill. til lys og enkle tiltak.

    Avsnitt - Barn og unge: Endring i første avsnitt:

    Det bevilges kr 300 000,-, fordelt med likt beløp pr. elev, til miljøtiltak....

    Avsnitt - Parkdrag: Nytt avsnitt 4 og endring siste avsnitt

    Flertallspartiene viser til arbeidet med utvikling av Aksdal vest, og vil følge opp de forpliktelsene kommunen påtar seg ved salg av aktuelle arealer. Både salgsinntekter for salg av næringstomt og sentrumsfond vil være naturlig finansieringskilde.

    Endelig finansiering av dette blir å behandle ved budsjett 2025 og økonomiplan 2026-2028.

    Avsnitt - Næring og arbeidsliv: Endring i tabell:

    Drifts endringer2024 2025 2026 2027

    Terapibasseng 0,5 0,5 0,5 0,5

    Miljøtiltak ungdomstrinnet 0,3 0,3 0,3 0,3

    Investering endringer

    Enkle tiltak Frakkagjerdveien 1,0 0 0 0

    Terapibasseng 2,5 0 0 0

    Rådhuset - 6,9 - 23 - 12,7 0

    Parkdrag* sentrumsfond 0 - 11,5 - 12 3


    Reidar Pedersen (Ap) la frem mindretallsforslaget fra formannskapet.

    Reidar Pedersen (Ap) la frem følgende oversendelsesforslag:

    Frakkagjerd barneskole - Mulighetsstudie knyttet til brakkemodul: Kommunestyret ber Formannskapet om å vurdere alternative løsninger til videre bruk og antydet utvikling av brakkemodul ved skolen.Det vurderes alternativer på kort sikt og varige løsninger.


    Gunn Marit Lygre (KrF) la frem følgende oversendelsesforslag:

    Kommunestyret ber rådmann vurdere å starte Lyttevennprosjekt i skole, organisert via Frivilligsentralen.Lyttevenn er ei satsing mange stader i landet, https://lyttevenn.no/ og eldreråda har vore medverkande. ‹‹Lyttevenn›› er en aktivitet hvor generasjoner møtes og eldre er en viktig ressurs. Et enkelt tiltak, men utrolig virkningsfullt. Lyttevenn er akkurat det ordet forteller, en som lytter til elevers lesing.


    Votering:

    Kommunestyret sluttet seg enstemming til oversendingsforslagene fra Pedersen og Lygre.


    Budsjettforslag fra AP og KrF, lagt frem av Reidar Pedersen (Ap), fikk 8 stemmer (AP og KrF)

    Flertallsinnstillingen fra formannskapet, med endringer lagt frem av Ola S. Apeland (H) fikk 21 stemmer (H, FrP, SP, V, INP, SV og ND)

  • Samlesak for spørsmål Hoveddokument 431KB

    081/23 - 23/36876 - Samlesak for spørsmål

    Journaldato: 04.12.2023  1 dokument
    Brevdato: 04.12.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tatt til orientering.



    Behandling

    SP 05/23 Spørsmål fra Dag Magne Torland (Ap) om strømprisene til innbyggere og virksomheter i Tysvær.

    Ordfører svarte opp spørsmålet.

  • Samlesak for referatsaker Hoveddokument 426KB

    082/23 - 23/36877 - Samlesak for referatsaker

    Journaldato: 04.12.2023  1 dokument
    Brevdato: 04.12.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Tatt til orientering



  • Referat fra møte i regionrådet for Haugalandet 06.11.2023 Hoveddokument 2MB

    030/23 - 23/36137 - Referat fra møte i regionrådet for Haugalandet 06.11.2023

    Journaldato: 26.11.2023  Avsender(e): Haugaland Vekst Iks   
    1 dokument
    Brevdato: 10.11.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: Ordfører
    Saksbehandler: Monika Lindanger

    Dokumenter

     
  • Protokoll fra møte i Tysvær kontrollutval 28.11.2023 Hoveddokument 207KB

    031/23 - 23/37319 - Protokoll fra møte i Tysvær kontrollutval 28.11.2023

    Journaldato: 07.12.2023  Avsender(e): Haugaland Kontrollutvalgssekretariat Iks   
    1 dokument
    Brevdato: 05.12.2023
    Dokumenttype: Innkommende dokument
    Ansvarlig enhet: Kommunikasjonsavdelingen
    Saksbehandler: Liv Jorunn Frønsdal

    Dokumenter

     
  • Tilleggssak budsjett 2024 - Investeringstilskudd Haugaland brann og redning IKS Hoveddokument 619KB
    Brevdato: 06.12.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Økonomikontoret
    Saksbehandler: Meike Baumgart

    Dokumenter

     

    Vedtak

    1. Tysvær kommune skal utbetale investeringstilskudd til Haugaland Brann og Redning IKS for å dekke opp for investeringsetterslep på 3,7 mill. kroner.

    2. Finansieringen skal skje via overføring fra ubunden (generelt) investeringsfond.

    3. dmannen gis fullmakt til å foreta nødvendige justering i budsjett for 2024.



    Behandling

    Rådmannens forslag til vedtak enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Monika LindangerHøyreOrdførermonika.lindanger@tysver.kommune.no
Sven Ivar DybdalSenterpartietVaraordførersi-dyb@online.no
Reidar PedersenArbeiderpartietMedlemhamrane24@gmail.com
Ståle BergeArbeiderpartietMedlemstaaleberge@gmail.com
Lillian VikraArbeiderpartietMedlemlilvik@online.no
Dag Magne TorlandArbeiderpartietMedlemdtorland@gmail.com
Randi Iren RettedalFremskrittspartietMedlemri-rett@online.no
Lars Birger BaustadFremskrittspartietMedlemlarsbbaustad@gmail.com
Åsmund Sandvik FremskrittspartietMedlemaasmsand@frisurf.no
Ola Steinar ApelandHøyreMedlemola@hageland.no
Anne HaraldseidHøyreMedlemedvin09@live.no
Knut Åsmund RollandHøyreMedlemknut.rolland79@gmail.com
Vidar RiiseHøyreMedlemvidar@riise-teknikk.no
Jorunn Synnøve StavaHøyreMedlemjorunn@naboen.no
Olav VoraaIndustri- og næringspartietMedlemolav.voraa@haugnett.no
John Eirik FlengstadIndustri- og næringspartietMedlemflengstadj@gmail.com
Stig HopIndustri- og næringspartietMedlemhopstig@gmail.com
Gunn-Marit LygreKristelig FolkepartiMedlemgmylygre@online.no
Kristian Valle HøieKristelig FolkepartiMedlemkristianhoie@hotmail.com
Anna Henriette Veim EikjeKristelig FolkepartiMedlemas-eikje@online.no
Tina SparchholzNorgesdemokrateneMedlemtinaspar68@gmail.com
Ståle HustoftSenterpartietMedlemhustoft@hustoft.net
Jan Egil AusterheimSenterpartietMedlemjanausterh@gmail.com
Ørjan ØstebøvikSenterpartietMedlemostebovik@yahoo.no
Hildegunn FlengstadSosialistisk VenstrepartiMedlemhflengstad@tysver.kommune.no
Trygve EggeVenstreMedlemtrygveegge459@gmail.com
Kari Anne Stokdal FagerlandArbeiderpartietVaramedlemkarianne.fagerland@outlook.com
Øyvind HellerslienFremskrittspartietVaramedlemhellerslien@hotmail.com
Herman Andreas BergFremskrittspartietVaramedlemherman.berg59@gmail.com
Lin Veronica Jacobsen (Ikke møtt) ArbeiderpartietMedlemlin.veronica.jacobsen@gmail.com
Jan Atle Kalkvik (Ikke møtt) FremskrittspartietMedlemkalkvik@mac.com
Torgeir Nesheim (Ikke møtt) FremskrittspartietMedlemtorgeir.nesheim@yahoo.no