Vedtak
Budsjettforslagene legges ut til offentlig ettersyn frem til behandling i kommunestyret.
Behandling
Det ble lagt frem to forslag til budsjett, som begge bygger på rådmannens forslag.
Begge forslagene legges ut til offentlig ettersyn, og blir også lagt med som vedlegg når saken kommer til kommunestyret.
Budsjettforslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti:
Samskaping, trygg styring, frivillighet og saman om!
Budsjettforslaget byggjer på verdiar forankra i koalisjonen sitt samarbeid og dokument gjennom kommunestyreperioden, og rådmannen sitt framlegg til budsjett, med få endringar. Kommunestyret erkjente i budsjett for 2021 at kommunen ikkje hadde ei bærekraftig drift. Dette førte til saka TK 2030 «Tenke langt- handle nå». Dette budsjettframlegget byggjer derfor på gitte retningar og signal på politikk og vedtak som er gjort sidan sist budsjettvedtak.
Budsjettforslaget har tatt litt ned på investeringsmengda som låg i rådmannen sitt opprinnelege framlegg, både for å syne at me må prioritere investeringar, i tillegg til at kommunestyret treng meir informasjon om behov og heilskapleg planlegging.
Som resten av landet står me ovanfor store demografiske endringar, men me står og ovanfor potensielle store endringar i høve til kommunen sitt inntektsbilete. Kommunestyret erkjenner at driftsnivået i kommunen må reduserast, og at ein med bakgrunn i endringar i demografi og inntekter framover må prioritere og tenkje annleis enn tidlegare.
Me er avhengige av å gjere ting annleis, tenke nytt og finne andre måtar å løyse oppgåvene på. «»Saman om» er slagordet for den nye samfunnsplanen som synleggjer kva som må til for å lukkast med å skape eit Tysvær for framtida. For å få til ei slik endring er det viktig at både tilsette, innbyggjarar og brukarar av dei ulike tenestane er informert om og involvert i endringsarbeidet. Dette er både eit politisk og eit administrativt ansvar. Me må meir enn nokon gong ha fokus på å vera «saman om». Berre gjennom god samskaping klarar me å skape framtidas Tysvær – budsjettet legg opp til nettopp dette.
Kommunestyret ber om at det i enno større grad blir sett på ny tilnærming for å ivareta best mogleg pårørande og frivillige i alle tenester. Pårørande og frivillige si evne og kraft skal løftast fram i ei enno sterkare grad og ein meir naturleg del av mestringstrappa og blant barn og unge.
Kommunestyret ser resultat av arbeidet med TK 2030. Saman om skal me sikre best praksis. Kommunen treng å leite etter rimelegare og nye innovative måtar å gjere oppgåvene våre på. Gjennom klar og tydeleg leiing, LEAN, dedikerte medarbeidarar og eit godt kommunikasjonsarbeid skal me sikre at fleire og fleire tysværbuar ser viktigheten av å sikre ei berekraftig drift og klimautfordringar, for å sikre dei generasjonane som kjem etter oss. For å sikre kontinuitet og at fleire og fleire av våre innbyggarar vert med, utfordrar kommunestyret rådmannen på å auke kommunikasjonsarbeidet om arbeidet med «nye måtar å gjere det på» i Tysvær. Endringsarbeidet i Tysvær kommune skal vera synleg og tilgjengeleg på alle flater, med eit tydeleg fokus på «best praksis.» Me skal i tida som ligg framføre oss ha fokus på å vera ein attraktiv arbeidsgjevar som byggjer og tek vare på kompetansen. Omdømmearbeid må vektleggjast.
Tysvær kommune er på veg til å bli ein stor næringslivskommune. Kommunen treng å rigge seg for å ivareta næringslivet sine behov enno betre. Kommunestyret ønskjer å intensivere samarbeidet med lokalt næringsliv. Kommunestyret ynskjer at kommune og lokalt næringsliv skal styrke samarbeidet i tida som kjem. Kommunestyret ber rådmannen invitere inn næringsliv til aktuelle dagssamlingar og kompetansehevingar som kommunen arrangerer for sine, men som også kan vera nyttig for næringslivet. Eksempel kan vera kompetanseheving innan eit demensvenleg samfunn, HMS arbeid, AKAN, eller andre tema som kommune og næringsliv finn ut i fellesskap. Målet med tiltaket er å sikre at ein får mest mogleg samskaping og samarbeid.
1A Bevi
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Rammetilskudd | -440 449 | -440 449 | 0 | -444 196 | -444 196 | 0 | -450 057 | -450 057 | 0 | -450 064 | -450 064 | 0 |
Inntekts- og formuesskatt | -360 359 | -360 359 | 0 | -366 689 | -366 689 | 0 | -366 689 | -366 689 | 0 | -366 689 | -366 689 | 0 |
Eiendomsskatt | -170 000 | -170 000 | 0 | -161 900 | -161 900 | 0 | -153 500 | -153 500 | 0 | -153 500 | -153 500 | 0 |
Andre generelle driftsinntekter | -1 900 | -1 900 | 0 | -1 900 | -1 900 | 0 | -1 900 | -1 900 | 0 | -1 900 | -1 900 | 0 |
Sum generelle driftsinntekter | -972 708 | -972 708 | 0 | -974 685 | -974 685 | 0 | -972 146 | -972 146 | 0 | -972 153 | -972 153 | 0 |
| | | | | | | | | | | | |
Korrigert sum bevilgninger drift, netto | 849 091 | 849 791 | 700 | 796 323 | 796 723 | 400 | 774 373 | 775 173 | 800 | 769 417 | 770 217 | 800 |
| | | | | | | | | | | | |
Avskrivninger | 94 838 | 94 838 | 0 | 104 158 | 104 158 | 0 | 113 850 | 113 850 | 0 | 123 582 | 123 582 | 0 |
Sum netto driftsutgifter | 943 929 | 944 629 | 700 | 900 481 | 900 881 | 400 | 888 223 | 889 023 | 800 | 892 999 | 893 799 | 800 |
| | | | | | | | | | | | |
Brutto driftsresultat | -28 779 | -28 079 | 700 | -74 204 | -73 804 | 400 | -83 923 | -83 123 | 800 | -79 154 | -78 354 | 800 |
| | | | | | | | | | | | |
Renteinntekter | -9 200 | -9 200 | 0 | -8 700 | -8 700 | 0 | -8 200 | -8 200 | 0 | -7 700 | -7 700 | 0 |
Utbytter | -25 500 | -25 500 | 0 | -20 500 | -20 500 | 0 | -15 500 | -15 500 | 0 | -15 500 | -15 500 | 0 |
Gevinster og tap på finansielle omløpsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renteutgifter | 54 450 | 54 450 | 0 | 65 250 | 65 142 | -108 | 71 650 | 71 546 | -104 | 74 250 | 74 250 | 0 |
Avdrag på lån | 55 000 | 55 000 | 0 | 82 780 | 82 586 | -194 | 80 200 | 80 006 | -194 | 56 000 | 55 806 | -194 |
Netto finansutgifter | 74 750 | 74 750 | 0 | 118 830 | 118 528 | -302 | 128 150 | 127 852 | -298 | 107 050 | 106 856 | -194 |
| | | | | | | | | | | | |
Motpost avskrivninger | -94 838 | -94 838 | 0 | -104 158 | -104 158 | 0 | -113 850 | -113 850 | 0 | -123 582 | -123 582 | 0 |
Netto driftsresultat | -48 867 | -48 167 | 700 | -59 532 | -59 435 | 98 | -69 623 | -69 120 | 502 | -95 686 | -95 080 | 606 |
| | | | | | | | | | | | |
Overføring til investering | 5 849 | 5 849 | 0 | 44 900 | 44 900 | 0 | 4 500 | 4 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 |
Avsetninger til bundne driftsfond | 2 571 | 2 571 | 0 | 5 341 | 5 341 | 0 | 7 121 | 7 121 | 0 | 8 893 | 8 893 | 0 |
Bruk av bundne driftsfond | -2 893 | -2 893 | 0 | -1 882 | -1 882 | 0 | -770 | -770 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avsetninger til disposisjonsfond | 47 184 | 47 184 | 0 | 15 000 | 15 000 | 0 | 62 098 | 62 098 | 0 | 85 619 | 85 619 | 0 |
Bruk av disposisjonsfond | -3 844 | -4 544 | -700 | -3 827 | -3 925 | -98 | -3 327 | -3 829 | -502 | -1 327 | -1 933 | -606 |
Dekning av tidligere års merforbruk i driftsregnskapet | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum disponeringer eller dekning av netto driftsresultat | 48 867 | 48 167 | -700 | 59 532 | 59 434 | -98 | 69 622 | 69 120 | -502 | 95 685 | 95 079 | -606 |
| | | | | | | | | | | | |
Merforbruk/mindreforbruk | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1B Bevilgninger - drift
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Stab og politisk styring | 76 448 | 76 448 | 0 | 73 098 | 73 098 | 0 | 72 098 | 72 098 | 0 | 72 698 | 72 698 | 0 |
Oppvekst og kultur | 384 156 | 384 856 | 700 | 373 078 | 373 478 | 400 | 361 325 | 362 125 | 800 | 359 426 | 360 226 | 800 |
Helse og mestring | 254 354 | 254 354 | 0 | 242 641 | 242 641 | 0 | 243 488 | 243 488 | 0 | 243 283 | 243 283 | 0 |
Teknisk | 73 773 | 73 773 | 0 | 59 825 | 59 825 | 0 | 54 174 | 54 174 | 0 | 48 264 | 48 264 | 0 |
Kirken | 9 644 | 9 644 | 0 | 9 594 | 9 594 | 0 | 9 594 | 9 594 | 0 | 9 594 | 9 594 | 0 |
Felleskostnader | 42 647 | 42 647 | 0 | 34 497 | 34 497 | 0 | 33 097 | 33 097 | 0 | 38 097 | 38 097 | 0 |
Finansiering | 5 249 | 5 249 | 0 | 5 049 | 5 049 | 0 | 4 949 | 4 949 | 0 | 4 949 | 4 949 | 0 |
Herav: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avskrivinger | 17 838 | 17 838 | 0 | 19 158 | 19 158 | 0 | 21 850 | 21 850 | 0 | 23 582 | 23 582 | 0 |
Motpost avskrivninger | -17 838 | -17 838 | 0 | -19 158 | -19 158 | 0 | -21 850 | -21 850 | 0 | -23 582 | -23 582 | 0 |
Netto renteutgifter og -inntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overføring til investering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avsetninger til bundne driftsfond | 571 | 571 | 0 | 3 341 | 3 341 | 0 | 5 121 | 5 121 | 0 | 6 893 | 6 893 | 0 |
Bruk av bundne driftsfond | -2 893 | -2 893 | 0 | -1 882 | -1 882 | 0 | -770 | -770 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avsetninger til disposisjonsfond | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruk av disposisjonsfond | -499 | -499 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Korrigert sum bevilgninger drift, netto | 849 091 | 849 791 | 700 | 796 323 | 796 723 | 400 | 774 373 | 775 173 | 800 | 769 417 | 770 217 | 800 |
Tiltak i driftsbudsjettet med endringer
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Politisk vedtak | | | | | | | | | | | | |
Klimatiltak barn og unge* | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leiker og idrettsutstyr barnehage og skule* | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prøve ut skulemåltid* | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum Oppvekst og kultur | 0 | 700 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1. Klimatiltak barn og unge*
Tiltaksbeskrivelse
Engasjerande steg mot grønare tankegang hjå små og store i Tysvær kommune. Kommunestyret set av midler til praktisk fokus på klima, bærekraft, natur og sjølvberging som kan nyttast av kommunen sine barnehagar og skular, etter enkel søknad til Barnas kommunestyret og gjerne i samskaping med lokale organisasjonar som t.d. Bondelaget. Tiltaket skal finansierast via fond
2. Leiker og idrettsutstyr barnehage og skule*
Tiltaksbeskrivelse
Kommunestyret tildeler sine barnehagar og skular kr 20 000,- kvar, til innkjøp av nye leiker, idrettsutstyr etc. Barnehagane og skulane står fritt til å disponere pengane slik dei sjølv ønskjer, men pengane skal gå til trivsel, leik og aktivitet for barna, og dei må sjølv ha ei avgjerande stemme i bruken. Tiltaket skal finansierast via fond.
3. Prøve ut skulemåltid*
Tiltaksbeskrivelse
Kommunestyret ber rådmannen gå i gang med eit prøveprosjekt i samarbeid med frivillige, Avanti og ideelle organisasjonar som til dømes Røde Kors kor det blir prøvd ut skulemåltid til elevane ved Frakkagjerd ungdomsskule. Rådmannen ber bygge vidare på gode erfaringar med UFO samarbeidet som i dag er på Frakkagjerd ungdomskule. Rådmannen bes finne ut egna driftsform, gjerne saman med frivillige, skulen og fag som «Innsats for andre» og «arbeidslivsfag». Tiltaket skal finansierast via fond
2A Bevilgningsoversikt - investering
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Investeringer i varige driftsmidler | 344 348 | 340 320 | -4 028 | 670 540 | 670 540 | 0 | 376 355 | 376 355 | 0 | 302 475 | 302 475 | 0 |
Investeringer i aksjer og andeler i selskaper | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 |
Sum investeringsutgifter | 346 848 | 342 820 | -4 028 | 673 040 | 673 040 | 0 | 378 855 | 378 855 | 0 | 304 975 | 304 975 | 0 |
| | | | | | | | | | | | |
Kompensasjon for merverdiavgift | -60 254 | -59 649 | 606 | -124 348 | -124 348 | 0 | -68 921 | -68 921 | 0 | -27 485 | -27 485 | 0 |
Tilskudd fra andre | -52 900 | -52 900 | 0 | -100 000 | -100 000 | 0 | -50 000 | -50 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruk av lån | -226 748 | -222 326 | 4 422 | -178 692 | -178 692 | 0 | -208 334 | -208 334 | 0 | -274 990 | -274 990 | 0 |
Sum investeringsinntekter | -339 903 | -334 875 | 5 028 | -403 040 | -403 040 | 0 | -327 255 | -327 255 | 0 | -302 475 | -302 475 | 0 |
| | | | | | | | | | | | |
Videreutlån | 20 000 | 20 000 | 0 | 20 000 | 20 000 | 0 | 20 000 | 20 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruk av lån til videreutlån | -20 000 | -20 000 | 0 | -20 000 | -20 000 | 0 | -20 000 | -20 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Avdrag på lån til videreutlån | 6 000 | 6 000 | 0 | 6 000 | 6 000 | 0 | 6 000 | 6 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mottatte avdrag på videreutlån | -3 600 | -3 600 | 0 | -6 100 | -6 100 | 0 | -6 100 | -6 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Netto utgifter videreutlån | 2 400 | 2 400 | 0 | -100 | -100 | 0 | -100 | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | | | | | | | | | | | |
Overføring fra drift | -5 845 | -5 845 | 0 | -44 900 | -44 900 | 0 | -4 500 | -4 500 | 0 | -2 500 | -2 500 | 0 |
Avsetninger til ubundet investeringsfond | 0 | -1 000 | -1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruk av ubundet investeringsfond | -3 500 | -3 500 | 0 | -225 000 | -225 000 | 0 | -47 000 | -47 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum overføring fra drift og netto avsetninger | -9 345 | -10 345 | -1 000 | -269 900 | -269 900 | 0 | -51 500 | -51 500 | 0 | -2 500 | -2 500 | 0 |
| | | | | | | | | | | | |
Udekket/udisponert | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2B Bevilgninger - investering
Investeringer
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Oppvekst og kultur | 135 800 | 133 272 | -2 528 | 277 465 | 277 465 | 0 | 98 980 | 98 980 | 0 | 600 | 600 | 0 |
Teknisk | 63 998 | 62 498 | -1 500 | 90 125 | 90 125 | 0 | 86 675 | 86 675 | 0 | 196 175 | 196 175 | 0 |
Helse og mestring | 131 500 | 131 500 | 0 | 295 500 | 295 500 | 0 | 186 500 | 186 500 | 0 | 100 500 | 100 500 | 0 |
Stab og politisk styring | 3 600 | 3 600 | 0 | 3 600 | 3 600 | 0 | 3 600 | 3 600 | 0 | 3 600 | 3 600 | 0 |
Felleskostnader | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kirken | 7 450 | 7 450 | 0 | 3 850 | 3 850 | 0 | 600 | 600 | 0 | 1 600 | 1 600 | 0 |
Sum Investeringer | 344 348 | 340 320 | -4 028 | 670 540 | 670 540 | 0 | 376 355 | 376 355 | 0 | 302 475 | 302 475 | 0 |
Tilskudd til andres investeringer
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Investeringer i aksjer og andeler i selskaper
Beløp i 1000
| 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Klp | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 |
Sum Investeringer | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 |
Investeringer med endringer
Beløp i 1000
| | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Investering | Startår | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring | Innstilling | Mitt forslag | Endring |
Oppvekst og kultur | | | | | | | | | | | | | |
Frakkapark* | 2023 | 0 | 700 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nedstrand barne- og ungdomsskole ombygging | 2023 | 3 228 | 0 | -3 228 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum Oppvekst og kultur |
| 3 228 | 700 | -2 528 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| | | | | | | | | | | | | |
Teknisk | | | | | | | | | | | | | |
Salg av tomter* | 2023 | 0 | -1 000 | -1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fornyelse av maskinpark teknisk | 2023 | 2 000 | 1 500 | -500 | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 |
Sum Teknisk |
| 2 000 | 500 | -1 500 | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 |
1. Frakkapark*
Tiltaksbeskrivelse
Kommunestyret støttar opp om elevrådet ved Frakkagjerd ungdomsskule sitt initiativ til å leggje rette for meir fysisk aktivitet for elevane ved skulen og nærmiljøet, og ber rådmannen umiddelbart gå i gang med å realisere prosjektet «Frakkapark» i samarbeid med elevrådet og eventuelle andre interessentar. Prosjektet må realiserast så snart som råd, og etablerast slik at det ikkje kjem i konflikt med prosjekt ny ungdomskole.
2. Nedstrand barne- og ungdomsskole ombygging
Tiltaksbeskrivelse
Nedstrand barne- og ungdomsskole (NBU) er bygget for små klasser. Det er stor variasjon i klassestørrelse på de ulike årskullene. Ved ombygging til større klasserom vil en kunne drive mer ressurseffektivt fremover når det er større mulighet for å slå sammen flere klassetrinn i undervisningsøktene. Det er behov for at skolen har flere rom med plass til elevgrupper på 20 - 35 elever. I tillegg er det behov for grupperom til flere elever som krever stor grad av tilrettelegging i form av alternativ kommunikasjon, hvile og stell gjennom hele skoledagen. Ombyggingen vil gi potensiale til å redusere driftskostnader.
Folkebiblioteket på NBU er nå nedlagt. Dette innebærer at boksamlingen har blitt redusert, og at spesialbygde lokaler kan omdisponeres. Med relativt enkle løsninger er det mulig å bygge om slik at det blir tilgjengelig ett stort klasserom, ett grupperom.
Skyvedørene mellom klasserommene er ikke lydtette, noe som medfører uro i undervisningen. Dette gjelder 5 skyvedører som skiftes eller lydisoleres.
Endringsbeskrivelse
Tiltaket går ut. Dersom tiltaket skal vurderast på ny ber kommunestyret om ein gjennomgang av kva behov dei ulike skulane har for større klasserom og å sikre lydtette veggar, samt ein oversikt over kva skule som vil oppnå størst gevinst i høve til driftsreduksjon.
3. Fornyelse av maskinpark teknisk
Tiltaksbeskrivelse
Det blir sett av 2 mill. kroner årlig til fornyelse av maskinparken i Teknisk drift, renhold, Idrett-park-friluftsliv og Arbeid og inkludering. Det er en forutsetning at innkjøpt utstyr kan regnes som investering, med minimum 3 års levetid, og har en kostnad på minimum 100 000 kroner.
Endringsbeskrivelse
Kommunestyret ber rådmannen redusere investeringsbehovet i kommunens maskinpark, og i større grad legge til rette for interkommunale samarbeid og vurdere leige framfor eige.
4. Sal tomter
Tiltaksbeskrivelse
Kommunestyret ber rådmannen intensivere arbeidet med å selge ledige kommunale tomter/tomteområder som over tid har stått til sals (eksempel Skulehaugen og Bådsvikfeltet i Skjoldastraumen, Nypedalen i Hinderåvåg, Bjørnsvikfeltet i Tysværvåg og Kallevik Sør). Kommunestyret ber og rådmannen vurdere om reguleringsplanar for områda bør endrast for å vurdere rekkefølgekrav på nytt med mål om å auke attraktiviteten og at privatpersonar kan kjøpe ei tomt rimeleg
Verbalforslag
1. Investering terapibasseng
Kommunestyret ber rådmannen intensivere arbeidet med å finne interessentar som kan sikre kostnadseffektiv drift med mål om drift av bassenget så raskt som mogleg. Dette kan vera nabokommunar, bedrifter, lag og organisasjonar. Kommunestyret ber rådmannen gå i gang med nødvendige oppgraderinger for å gjenåpne bassenget så snart bærekraftig drift er på plass. Eventuell investering skal hentast frå fond.
2. Kystfriluftsliv for alle
Kommunestyret ber rådmannen arbeide for at Tysvær blir vurdert for å være ein pilotkommune på Haugalandet for å utvikle “padlehuker” og legge til rette for Kystfriluftsliv for alle, gjerne i samarbeid med friluftsrådet. Padlehuk er eit enkelt bygg som er åpent for allmenheten etter “første mann til mølla prinsippet”. Dette vil kunne sette Tysvær enda tydeligere på kartet for “Vestkystparken”.
3. Kyrkja
Kommunestyret ber rådmannen om å etablere eit samarbeid med kyrkja i Aksdal for å realisere og utvikle tilbod til sårbare grupper. Kommunestyret ber og rådmannen ta initiativ til ein dialog med kyrkja for å sjå på muligheter for realisering av utbygging av nye og nødvendige kjøkkenfasilitetar av kyrkja i Aksdal.
4. Sosial bustadpolitikk/startlån
Kommunestyret ber om at rådmannen sikrar at tildelte midlar til startlån blir brukt i tråd med Husbanken sine mål, slik at fleire kan få ein ønska og nødvendig bustad.
5. Oversikt innsparings- og endringstiltak Helse og Mestring.
Kommunestyret ber om at rådmannen tidleg 2023 legg fram konkret oversikt og status på dei ulike innsparingstiltaka som skal sikre innsparing og endring i Helse og Mestring, med mål om både å konkretisere utfordringane dei ulike tenestane står i, samt synleggjere endringsarbeid og ny praksis.
6. Babeluba mm
Kommunestyret ber om at rådmannen prioriterer tilbod til barn og unge i høve til kommunale festivalar og arrangement, gjerne i samarbeid med frivillige lag og foreiningar og andre interessentar. Slike arrangement skal aller helst vera gratis, for å sikre at alle har høve til å delta, uavhengig av familiens sosioøkonomisk status. Kommunestyret ber og rådmannen auke tilbodet i Aktivitetskortet, og sikre at alle i Tysvær er orientert om ordninga, slik at den er lett tilgjengeleg for dei som har behov.
7. Fond
Kommunestyret ber rådmannen legge fram sak om bruk av evnt havbruksfond.
8. Støtte i sårbare og vanskelege tider
Mange husstander slit med høge strømprisar, tross strømstøtte. Rådmannen bes utarbeide ei ordning for støtte til varmepumper til dei som treng dette mest. Kriterier for ordninga må vera behovsprøvd, tidsavgrensa og med kriterier tilsvarande nabokommunar. Rådmannen bes legge fram sak.
9. Næringsutvikling
Kommunestyret ber rådmannen gå i gang med å etablere et næringsområde i Hinderåvåg. Området skal reguleres for småskalanæring, -industri, sal og produksjon.
10. Næringsfond
Tysvær kommune har lagt til rette for vekst i næringslivet i kommunen og regionen. Gjennom kloke grep er det god utvikling både i Aksdal næringspark og i Haugaland næringspark. I tillegg registrerer ein positiv utvikling i næringslivet rundt om i kommunen. For å vera ein attraktiv næringskommune treng kommunen å sikre seg nødvendige musklar for å kunne tilby- og legge til rette for den best moglege bistanden ved behov. I samband med omstillinga som kommunen er i, og gjennom samskapinga der me er saman om, skal næringsskatten som er innført frå 2023 øyremerkast til to område:
Betale ned på kommunen si lånegjeld. (Dette er viktig i arbeidet med å nå måltalet for lånegjeld i kommunen)
Styrking av næringsfond, der bedrifter i kommunen kan søke midlar til omstilling. Slik kan kommunen vere ein støttespelar for eit innovativt næringsliv.
11. Miljøfyrtårn
Kommunestyret ber rådmannen vektlegge arbeidet med miljøfyrtårnsertifisering for ulike avdelinger i kommunen. Kommunestyret ønskjer også at Tysvær kommune arbeidar for miljøsertifisering av bedrifter kommunen har eigarinteresser i.
12. Samskaping med frivilligheten
Rådmannen bes gå i dialog med Frilager Haugalandet og Røde Kors for om mogleg å finne felles synergier ved felles lokalisering i ytre del av kommunen. Til dømes for nytt moderne ungdomslokale på Frakkagjerd.
Aksdal, 29.11.22
Maren Økland, Gruppeleder Ap
Per Johan Lyse, Gruppeleder Sp
Gunn Marit Lygre, Gruppeleder KrF
Trygve Egge, Gruppeleder V
Silje Kolnes Shouwstra, Gruppeleder SV
Budsjettforslag fra Høyre og Fremskrittspartiet
Høyre og Frp bygger sitt budsjett på rådmannens forslag med mindre endringer.
Partiene er tilfreds med at rådmannen har tatt signalene fra mindretallets budsjettforslag for 2021 og tatt bort nytt fritidshus til Aksdal, og konsentrerer seg om nytt helsekvartal og ny ungdomsskole på Frakkagjerd som de viktigste byggeprosjektene fremover.
Partiene er også godt tilfreds med at K-Lean er innarbeidet i organisasjonen.
H og Frp vil uttrykke stor uro rundt forslaget til statsbudsjett, som har tatt ut Husbankens tilskuddsordninger til omsorgsboliger og sykehjem. Dette er sterkt beklagelig og vil true etableringen av både private omsorgsleiligheter på Frakkagjerd og nytt Helsekvartal i Aksdal.
Vi legger til grunn at dette løses, noe som vi anser en forutsetning for at kommunesektoren kan være i stand til å møte omsorgsbehovet og demografiutfordringen de kommende årene.
TK 2030 – økt krav til innsparing i forhold til rådmannens forslag til budsjett.
KOSTRA viser at Tysvær har økt sine kostnader særlig til administrasjon og barnehageområdet fra 2018 til 2021, mens landet utenom Oslo ikke har samme økning.
Tysvær kommune driftes 128 millioner dyrere enn landet utenom Oslo hvert år, og særlig har vi hatt en negativ vekst på administrasjon og barnehageområdet, samtidig som vi har lykkes med å ta ned utgiftene på andre områder.
Denne utviklingen med økte kostander har i all hovedsak foregått i denne kommunestyreperioden og kan ikke fortsette.
H og Frp vil derfor øke kravet til å effektivisere, med særlig vekt på å ta ned kostandene her. Rådmannen bes derfor iverksette tiltak med ytterligere å kutte i antall årsverk, slik at Tysvær kommune nærmer seg snittet sammenlignet med landet utenom Oslo.
Mer aktiv finansforvaltning
Kommunestyret vedtok en svært forsiktig styrking av finansforvaltningen i 2022, med å sette av 5 millioner til kjøp av egenkapitalbevis. H og Frp vil ha en mer aktiv finansforvaltning, og foreslår å øke investeringene i egenkapitalbevis gradvis til 50 millioner i løpet av 2023. Gjennomsnittlig avkastning på egenkapitalbevis de siste 10 år ligger godt over 10%.
Nærings- og distriktspakke
2022 har blitt et svært krevende år med økte renter, høye energi- og strømkostnader, og generelt strammere tider for næringslivet. Virkningene av forslaget til statsbudsjett for 2023 vil gi en kraftig økning av skatte- og avgiftstrykket, med nytt trinn på arbeidsgiveravgiften med 5%, økt skatt på utbytte, økt formuesskatt og økt grunnrentebeskatning.
H og Frp konstaterer også med beklagelse at Regjeringen ikke evner å innføre en strømstøtteordning som treffer næringslivet i regionen sine behov. Vi vil derfor oppfordre sentrale myndigheter til å gjennomgå ordningene på nytt.
H og Frp foreslår derfor å innføre en «Nærings- og distriktspakke» for Tysvær.
Pakken inneholder følgende lettelser:
Eiendomsskatt på næring utsettes i 2 år frem til 2025.
Privatisering av kommunale veger gjennomføres ikke, og saken avsluttes.
Barn og unge
Barnevernreformen trådte i kraft 1.1.2022. Målsettingen er å styrke det forebyggende arbeidet og tidlig innsats. For å nå målene kreves det endringer i hele oppvekstsektoren og blir derfor omtalt som en oppvekstreform. Tidlig innsats og forebygging som er godt tilpasset barnas og familienes behov vil ha stor oppmerksomhet. Mer ansvar er flyttet fra stat til kommune, både faglig og økonomisk. Høyre og FrP ser stor nytte i en styrkingspakke som fremmer arbeidet med endring i oppvekstsektoren. En investering som kan spare kommunen for mer inngripende og kostbare tiltak senere.
For å møte oppvekstreformens krav, legger vi inn en styrkingspakke i 2023.
Sats på frivilligheten
Gjennom arbeidet med ny samfunnsdel i kommuneplanen, TK 2030 og vedtatt budsjett for 2022 har frivilligheten blitt løftet frem som viktig for å sikre forsvarlige og gode tilbud.
Vi vil derfor opprettholde Tysværdagen som en viktig profilering- og fellesarena for lag og organisasjoner i kommunen.
Helse og mestring
Rådmannen bes fremme sak om et prosjekt innen Helse og Mestring med mål om å styrke samhandlingen mellom kommunen og pårørende.
Det skal vurderes måter å jobbe på, som i større grad utnytter og involverer den ressursen pårørende og frivillige representerer.
Utarbeide plan for kompetanseøkning, med mål om styrket kommunikasjon mellom ansatte, brukere, pårørende og frivillige org.
Ved innleggelse skal det gjennomføres et oppstartmøte sammen med brukere og pårørende, med påfølgende evaluering.
For å sikre bedre samhandling vurderes en samhandlingslogg.
Etablere et system for utvikling av alle enheter gjennom «best praksis»
Terapibasseng
H og Frp vi fremskynde utbedringen av terapibassenget i 2023. Kostnadsøkningen dekkes innen rammen avsatt til badeanlegget.
Teknisk
Gjennom rullering av kommuneplanens samfunnsdel og drøfting av prioriterte utbyggingsområder vil H og Frp inkludere avløp i prosjektet VA – Forsterket vannforsyning Grinde og Aksdal.
Velferdstiltak til ansatte
Ansatte i Tysvær kommune utfordres på store og nødvendige omstillinger. Daglig lykkes vi med små og store grep. H og Frp vil påskynde dette arbeidet med å avsette en sum til velferdstiltak.
Aksdal 29. november 2022
Monika Lindanger, Gruppeleder Høyre
Randi Rettedal, Gruppeleder Fremskrittspartiet