Praktisk informasjon når du kontakter legevakten
Legevakten er døgnbemannet med sykepleiere og leger.
Vi oppfordrer alle til å ringe legevakten først. Du får da en vurdering av sykepleier. Det blir ut ifra opplysninger som kommer frem i samtalen, enten gitt råd og veiledning eller avtale om legekonsultasjon.
Når du ringer eller kommer til legevakten, har vi ikke tilgang til din journal fra sykehuset eller andre steder. Derfor er det nødvendig at du som pasient oppgir:
- ditt fullstendige navn
- din folkeregistrert adresse
- fødsel- og personnummer
- navn på fastlege
- oversikt over faste medisiner
- om du har frikort
- eventuelt andre relevante papirer/opplysninger som angår din helse
Ventetid
Det er ingen ordinær køordning. Ut fra en faglig vurdering vil det som haster mest gå foran andre pasienter som venter.
Alle pasienter deles inn i hastegrader:
- Rød respons – øyeblikkelig hjelp
- Gul respons – vurderes ut ifra alvorlighetsgrad
- Grønn respons – vurderes som ikke akutt. Du må vente på ledig kapasitet eller blir henvist til fastlegen din.
Sykepleier vurderer hvilken hastegrad du tilhører i henhold til «Norsk indeks for medisinsk nødhjelp».
Resepter
Legevaktslege skriver bare ut medisiner som gjelder den aktuelle behandlingen. Vanedannende medisiner (gruppe A og B) skrives ikke ut ved legevakten. Faste medisiner må man få resept på hos fastlegen.
Resepter hentes ut på apotek. Dersom apoteket er stengt, kan man få med seg startdosen på behandlingen fra legevakten.
Sykemelding
Legevakten sykemelder kun for en kortere periode. Forlengelse og annen oppfølging er det fastlegen til pasienten som står for.
Betaling
Betaling for konsultasjon og eventuelt medisiner/materiell, skjer i automat med kort, kontanter eller giro.